Werkzaamheden aan de bruggen

Hogebrug Harelbeke

 

Om vrachtschepen met drie lagen containers door te laten is een vrije hoogte van 7 meter nodig over een breedte van 35 meter. De bruggen in Harelbeke en Kuurne voldoen niet aan deze vereisten. 

De Kuurnebrug

De Kuurnebrug (beter gekend als de "nieuwe brug") blijft integraal bewaard. Deze boogbrug wordt enkel verhoogd zodat grotere schepen met drie lagen containers er onderdoor kunnen varen. Dat levert tegelijk de mogelijkheid om de aansluitende wegen opnieuw in te richten: de hellingen van de Twee-Bruggenstraat en de Vlasstraat zullen hierdoor minder steil worden. 

De Hogebrug

De oude Hogebrug was te laag voor het verwachte scheepvaartverkeer en te smal om zwakke weggebruikers een veilige doorgang te bieden. Op de plaats van de oude brug is een fraaie nieuwe boogbrug gebouwd die qua schaal perfect past in de omgeving. Zij biedt voetgangers en fietsers een ruime doorgang. Door de speciale vorm van de brug ontstaat een stadsbalkon met zicht op de Leie. Vanaf comfortabele zitbanken krijgen wandelaars uitzicht over het water, de kades, de sluis en het Moleneiland.

De opening van de Hogebrug in juni 2016 was een groot succes.

Eind januari 2016 werd de Hogebrug op haar plaats gevaren. Deze spectaculaire operatie lokte veel kijklustigen:

Onderstaand filmpje toont de versnelde beelden van de afbraak.

Onderstaand filmpje toont versneld de opbouw van de noodbrug voor voetgangers en fietsers.