Oost- en West-Vlaamse ondernemers ontdekken de voordelen van Seine Schelde Vlaanderen

-

Zijn Vlaamse ondernemers klaar om de overstap van de weg naar het water te maken? Deze vraag stond gisterenavond op de agenda tijdens een infosessie van Voka Oost- en West-Vlaanderen. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV overtuigde een 40-tal geïnteresseerden van de toekomstgerichte binnenvaartverbinding tussen Seine en Schelde en lichtte toe waarom ondernemers deze boot niet mogen missen.

Gedelegeerd bestuurder Hans Maertens van Voka wil Vlaanderen in 2017 opnieuw mobiel maken. Daarom zetten Voka Oost- en West-Vlaanderen alternatieven voor wegtransport in de kijker. Met het grootscheeps binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen krijgen Vlaamse bedrijven de kans om hun transportproces duurzamer te hertekenen. Zo investeren ze meteen in de toekomst.

Zo’n 80 % van de Vlaamse bedrijven bevindt zich op minder dan 10 km van een bevaarbare waterweg. Daarmee is het economisch potentieel ervan meteen duidelijk. Seine Schelde Vlaanderen zorgt dat er in de toekomst schepen met een laadvermogen tot 220 vrachtwagens over de Vlaamse waterwegen kunnen varen. “Maar ondernemers kennen de voordelen en de omvang van het project nog onvoldoende”, besluit projectleider Frank Serpentier. “Daar brengen we nu verandering in. We kunnen de bedrijven de eerste realisaties langs de Leie tonen. Ook het nieuwe kanaal Seine-Nord Europe in Frankrijk krijgt stilaan een concrete vorm en zal een grote impact hebben op de trafiek tussen Gent en Parijs. We verduidelijken hen onze toekomstplannen, waarin we ook andere kanalen en waterwegen, zoals het kanaal Roeselare-Leie, aanpakken.”

Heel wat bedrijven kwamen luisteren

Met 40 waren de grootste bedrijven uit Oost- en West-Vlaanderen aanwezig op de infosessie over Seine Schelde Vlaanderen. Speciale gast op het evenement was het bedrijf Wienerberger België, dat intelligente bouwconcepten en totaaloplossingen aanbiedt. Per jaar vervoert het bedrijf ongeveer 300.000 ton goederen via het water. CEO Johan Van Der Biest is een overtuigde gebruiker van de waterweg. Hij zet het verhaal nog kracht bij: “We sparen jaarlijks duizenden vrachtwagenritten uit dankzij onze kaaimuren en beperken zo de impact op onze omgeving en het milieu. Veel werknemers wonen in de buurt en komen steeds vaker met de fiets via het jaagpad. Zo zetten we dubbel in op duurzame mobiliteit.”

Seine Schelde Vlaanderen

Seine Schelde Vlaanderen is een grootscheeps binnenvaartproject van waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV, dat steun geniet van de Europese Unie. Het project wil van de binnenvaart een volwaardig alternatief maken voor goederenvervoer op de weg. Minder verkeersdrukte, meer veiligheid en een schoner milieu zijn het resultaat.

De Europese waterwegen moeten verder uitgebouwd worden om schepen met een groter laadvermogen een vlotte doorgang te verlenen tussen Seine en Schelde. Een groot deel van die opdracht is weggelegd voor Vlaanderen. Tegelijk moeten bedrijven de mogelijkheid krijgen om hier hun ambities te verwezenlijken. Dat kan alleen met een heus netwerk van waterwegen, dat ook grotere schepen toelaat. Zo wordt Vlaanderen een sterkere economische speler en creëren we kansen voor de werkgelegenheid.

Seine Schelde Vlaanderen is echter meer dan investeren in betere infrastructuur voor container- en duwvaartschepen. Het leven op en langs de waterweg stimuleren, duurzame oplossingen en een aangename omgeving, ook daarvoor maakt Waterwegen en Zeekanaal NV zich sterk.