In Evergem investeerden we in een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

Schepen van 4.500 ton zijn tot wel 190 meter lang en 11,4 meter breed en vragen dan ook om een grotere sluis. De sluis in Evergem was hiervoor te klein en te smal. Daarom hebben we een nieuwe sluis bijgebouwd die lang genoeg is voor deze schepen.

Deze tweede, nieuwe sluis werd gebouwd naast de bestaande, eerste sluis. De tweede sluis werd in 2009 gebouwd en is de grootste binnenvaartsluis van België. De sluis heeft middendeuren zodat kleinere schepen sneller verschut kunnen worden en zo sparen we ook meer water. Opmerkelijk zijn de afmetingen van de sluis: 230 meter lang en wel 25 meter breed. Dit is twee keer zo breed is als de andere, nieuwe sluizen die we bouwen en is ruim voldoende om 4 kleinere klasse IV-schepen of twee grote Vb-schepen te verschutten

Waarom

De sluis in Evergem op de Ringvaart om Gent vormt de toegangspoort tot de zeehavens van Gent en Vlissingen – die sinds 2017 samen verdergaan onder de naam ‘North Sea Port’ – en de Westerschelde. Daarnaast opent de sluis de deuren naar het kanaal Gent-Oostende, de Leie en de Boven-Schelde.

Wanneer

Sinds 2009 is de nieuwe sluis in Evergem klaar om hedendaagse schepen te ontvangen.

Zowel in Evergem als in Gent is ook de waterweg intussen ruim genoeg voor grotere schepen. Daarmee is de Ringvaart om Gent helemaal klaar voor de toekomst van de binnenvaart!

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.