Wat
De huidige Kuurnebrug ligt maar een halve meter te laag voor schepen die willen passeren met containers tot drie lagen hoog gestapeld. Bovendien is ze nog in goede staat en gaat ze nog heel wat jaren mee. Ze kan dus makkelijker aangepast worden dan de Hogebrug in Harelbeke. Daarom blijft de brug integraal bewaard en wordt ze enkel lichtjes verhoogd om passerende schepen een vlotte doorgang te bieden.
Om de brug op te hogen gebruiken we hydraulische vijzels die het brugdek synchroon omhoog krikken. Het werkt ongeveer zoals een autokrik die je gebruikt om een lekke band te vervangen. Wanneer het brugdek hoog genoeg ligt, leggen we de aanloophellingen opnieuw aan.
Doordat de brug verhoogd wordt, moeten ook de aanloophellingen weer aangesloten worden op de brug. Dat biedt meteen de mogelijkheid om ook de aansluitende wegen opnieuw in te richten. Momenteel zijn de hellingen van de Twee-Bruggenstraat en de Vlasstraat erg steil voor fietsers en voetgangers. Met de verhoging van de brug worden deze hellingen gemiddeld 4,5%. Hierdoor wordt de Kuurnebrug comfortabeler en veiliger.