Datum
16/04/2019

Sinds mei 2017 bouwen we in Ingelmunster en nieuwe Dorpsbrug over het kanaal Roeselare-Leie, die deel uitmaakt van Seine Schelde Vlaanderen. Het einde van de werken is voorzien eind 2019. We spraken met collega Gorik Noynaert over zijn ervaring als verantwoordelijke van dit knappe project en met Frank Benoit die de technische dienst aanstuurt bij de gemeente.

De oude Dorpsbrug was te oud en stond op de lijst van prioritaire kunstwerken. Bovendien was de brug de laagste op het kanaal Roeselare-Leie en dus een groot knelpunt voor moderne binnenvaartschepen. De afbraak van de brug betekende een historisch moment voor de scheepvaart op het kanaal, dat een belangrijke trafiekzone is. Ook het kanaal zelf wordt in de toekomst aangepast voor grotere binnenvaartschepen, maar dat project zit momenteel nog in studiefase.

Wat zijn de grootste verschillen tussen de oude en de nieuwe brug?

Gorik: De nieuwe brug heeft een doorvaarthoogte van 7 meter, terwijl de oude op maar 4,8 meter lag. Door haar lengte van 286 meter zorgt de nieuwe brug ook voor een betere eenmaking van het marktplein en de stationsomgeving. Het kanaal Roeselare-Leie verdeelt de gemeente namelijk in twee en de oude Dorpsbrug was louter een verbinding tussen beide kanaaloevers. Het ontwerp van de nieuwe brug is ook een stuk frisser en moderner. De open boogstructuur en lichtdoorlatende strook in het midden zorgen ervoor dat de ruimte onder de brug optimaal benut kan worden. Voor de materialen hielden we rekening met de eerdere centrumvernieuwing en toekomstige stationsomgeving, zodat de verschillende projecten in Ingelmunster perfect bij elkaar aansluiten. Tot slot is de nieuwe brug ook een stuk veiliger en toegankelijker. Er komen twee afgescheiden rijstroken en brede, gemengde fiets- en voetpaden aan elke zijde met LED-verlichting in de handrail. De hellingen beperken we tot 4 %, zodat ze vlot toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. Een toegangstrap aan elke zijde van de brug zorgt voor een vlotte verbinding met het jaagpad.

Zitten de werken nog steeds op schema?

Gorik: Jazeker! In september 2018 hebben we de stalen boogstructuur van de brug geplaatst. De verschillende stukken werden met behulp van zware hijskranen - tot 700 ton - gemonteerd tot één nieuwe stalen boogconstructie van 286 meter lang. Dat was een spectaculair werk en verliep bijzonder vlot dankzij de goede samenwerking met de gemeente, de bewoners en de aannemersvennootschap. Bewoners mochten de laatste fase, de plaatsing van het middenstuk, vanaf de eerste rij bewonderen. Vanop veilige afstand, natuurlijk.

De brug bestaat uit veertien stalen boogsegmenten en vakwerkconstructies die via het water aangevoerd werden vanuit het atelier in Gent. Dat was meteen ook mooie reclame voor transport via de waterweg. Ondertussen zijn we gestart met de aanleg van het betonnen brugdek op de stalen boogconstructie.

Naar welke volgende stap kijk je het meest uit?

Gorik: Het einde van de werken en de opening van de nieuwe Dorpsbrug, eind 2019. Niet omdat ik er van af wil zijn, want dit is echt een mooi project! Maar omdat de brug dan helemaal afgewerkt is en we nu, met verschillende partners, al een aantal jaren naar dit grote moment toe aan het werken zijn. Het resultaat zal een grote verbetering zijn voor zowel de binnenvaart als de gemeente.

Wat is voor jou de grootste uitdaging van dit project?

Gorik: Goh, dat is een moeilijke keuze … Zowel in de montage als in de aanleg van het betonnen brugdek zitten grote uitdagingen. De montage van deze verschillende boogconstructies op de werf en het nadien gefaseerd betonneren van het brugdek, door middel van een hangende bekisting, is echt een technisch huzarenstuk. Alle technische elementen moeten hiervoor perfect op elkaar afgestemd zijn, wat één van de grootste uitdagingen is van dit project.

Wat maakt voor jou vast onderdeel uit van de voorbereiding van zo ’n project?

Gorik: Voor een project als dit is het volgens mij belangrijk om te weten wat er leeft in de buurt en hoe de zaken er normaal gezien verlopen. Dit is essentieel om reeds bij de opstart van het project de mensen te overtuigen van het concept en de meerwaarde van onze projecten. Verder kunnen we hierdoor ook de gepaste minder-hinder maatregelen in kaart brengen en voorzien.

Ondanks de grote impact van de werken zijn de reacties positief. Hoe komt dat volgens jullie?

Gorik: Al sinds de voorbereidingen hebben we, samen met de gemeente en het communicatieteam, infomarkten en buurtvergaderingen gehouden. Vooral met de bewoners die middenin de werken zitten, hebben we regelmatig overleg. Op deze manier spelen we kort op de bal, al helpt het natuurlijk voor een vlotte communicatie dat er te midden van onze werf een café is, dat lokaal zeer gekend is.

Frank: De werken aan de brug maken deel uit van de centrumvernieuwing van Ingelmunster. Dit project startte in 2009 met een architectuurwedstrijd en sindsdien nodigden we betrokkenen en inwoners steeds uit aan de gesprekstafel. Voor de onmiddellijke omgeving van de werken, vooral de bewoners die geïsoleerd zijn door de bouw van de brug, is de impact van de werken erg groot. Met deze mensen hebben we een nauw contact over de planning van de werken en mogelijke hinderaspecten bij een volgende fase. Voor heel wat burgers, vooral minder mobiele, was de oude brug een ware hindernis. De nieuwe brug wordt een grote verbetering, wat zeker en vast zorgt voor een bijkomend draagvlak. Daarnaast zal de nieuwe brug een heel mooi bouwwerk zijn.

Ook de samenwerking met de gemeente verloopt heel vlot. Wat is de sleutel tot het succes van die goede samenwerking?

Gorik: Frank is telkens aanwezig op de werfvergaderingen en maakt als het ware deel uit van het projectteam. Hierdoor kunnen we hindernissen, die in de toekomst ongetwijfeld nog zullen opduiken, met een open en constructieve houding oplossen.

Frank: Als gemeentebestuur werden wij vanaf de voorontwerpfase steeds betrokken en geïnformeerd. Zo konden we input geven op punten die lokaal van tel zijn. De bereidheid van De Vlaamse Waterweg nv om zoveel mogelijk rekening te houden en plannen aan te passen, zorgt voor een goede verstandhouding. Het gemeentebestuur is een vlot toegankelijk eerste aanspreekpunt, en afhankelijk van de aard van de vraag koppelen we steeds terug naar Gorik. Ook tijdens de uitvoering worden we waar nodig betrokken en kunnen we goed meevolgen. Dat geeft ons de mogelijkheid om mee te waken over de verbinding richting en tussen de markt en het station.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.