Datum
21/03/2019

Heel wat bedrijven kwamen donderdag 21 maart 2019 in Gent luisteren naar de troeven die de binnenvaart te bieden heeft. De Vlaamse Waterweg nv, Waterwegen & Zeekanaal vzw, POM Oost-Vlaanderen, Voka Oost-Vlaanderen en North Sea Port hielden een binnenvaartevent om ondernemers warm te maken voor transport via het water en het toekomstgerichte project Seine Schelde Vlaanderen.

 

Op donderdag 21 maart 2019 verzamelden ondernemers uit Vlaanderen, en zelfs uit Nederland, in het bezoekerscentrum van North Sea Port in Gent. Daar hield waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv een binnenvaartevent voor huidige en toekomstige ondernemers in samenwerking met Waterwegen & Zeekanaal vzw, POM Oost-Vlaanderen, Voka Oost-Vlaanderen en North Sea Port. Aanwezigen werden getrakteerd op boeiende presentaties en getuigenissen die de troeven van de binnenvaart in de verf zetten. Ook de binnenvaartverbinding met Parijs waarin De Vlaamse Waterweg nv volop investeert, en die erg belangrijk is voor de regio, stond op de agenda.

“We hebben een fantastisch waterwegennetwerk in Vlaanderen en we breiden het nog verder uit, bijvoorbeeld met de Seine-Scheldeverbinding die ook Gent zal linken met het hart van Frankrijk”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Bedrijfsleiders moeten zich niet blindstaren op de file aan hun voordeur: aan de achterdeur ligt er een blauwe boulevard open. Onze watersnelwegen zijn geschikt voor zowat elke vracht.”

Haal de banden aan met de binnenvaart

Transport via het water is economisch voordelig, duurzaam, efficiënt en kan perfect deel uitmaken van de vervoersketen van heel wat bedrijven: met deze boodschap stapt de waterwegbeheerder naar huidige en toekomstige ondernemers in de binnenvaart en de logistieke sector.

 

“Binnenvaart is voor North Sea Port van absoluut belang. Meer dan de helft van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland gaat over de binnenwateren. Als haven zetten we hard in om goederen op duurzame wijze te transporteren”, aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port. “Bovendien is het project Seine Schelde Vlaanderen van groot belang voor de verbinding tussen onze haven en de regio van Parijs. Dit biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld onze activiteiten voor de bouwmaterialen uit te breiden.”

Ondernemers aan het woord

Tijdens het ondernemersevent van 21 maart werden overtuigde gebruikers van de waterweg aan het woord gelaten. Hun eerlijke ervaringen zijn een belangrijke motivatie voor bedrijven om de stap naar het water te zetten en interessante stof om verder na te denken over de toekomst van de binnenvaart. De binnenvaart kan zowel voor grote, middelgrote als kleine ondernemingen een antwoord bieden op de vele uitdagingen in de logistieke sector: de ongemakken van files, de vereisten van milieunormen en de wetten van efficiëntieverbetering.

“Door de toenemende files op onze wegen zijn we op zoek gegaan naar transportalternatieven; de binnenvaart is een mooie aanvulling op ons huidige aanbod”, beaamt Jürgen Den Hert van transportbedrijf LDH Trans. “Inzetten op een slimme, flexibele combinatie van verschillende
vervoersmodi maakt het verschil. LDH Trans wil meewerken aan een multimodaal en toekomstgericht transportsysteem.”

Ook recyclagebedrijf Galloo, dat in 2018 nog investeerde in een eigen duwbak, ziet de voordelen van de binnenvaart. “Ons hoofdtraject is dat van Menen naar Gent; de Leiewerken die De Vlaamse Waterweg nv uitvoert als onderdeel van Seine Schelde Vlaanderen hebben dus een grote impact op ons”, vertelt Stijn Devos. “Zo kunnen we nu al veel vlotter door de nieuwe, grotere sluis in Harelbeke passeren. Met onze eigen duwbak Galloo I alleen sparen we nu jaarlijks 5.000 vrachtwagens uit, maar dat kunnen er nog veel meer worden.”

Investeren in binnenvaart en Seine Schelde Vlaanderen

De Vlaamse Waterweg nv investeert meer dan ooit in de uitbouw en de bedrijfszekerheid van haar waterwegen.

“De ambitie is om tegen 2030 jaarlijks zo’n 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg te halen en meer transport op het water te krijgen”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “We willen het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer substantieel vergroten: ondernemingen ondersteunen, nieuwe marktniches aanspreken, innovatieve ideeën in de praktijk omzetten, investeren in kaaimuren en watergebonden bedrijventerreinen, …”, besluit Danckaerts. Samen met het recent opgerichte neutrale adviespunt Multimodaal.Vlaanderen wil De Vlaamse Waterweg nv ondernemingen begeleiden in een doelbewuste keuze voor alternatieven voor het wegvervoer.

Een grote stap in de juiste richting is het project Seine Schelde Vlaanderen waarmee De Vlaamse Waterweg nv de binnenvaartverbinding tussen Parijs en Vlaanderen wil verbeteren. Ook in Wallonië en Frankrijk wordt met steun van de Europese Unie geïnvesteerd in betere infrastructuur voor hedendaagse schepen. Zo komt er in Frankrijk, tussen Compiègne en Cambrai, een gloednieuw kanaal van maar liefst 107 kilometer lang, waarvoor de werken starten eind 2019-begin 2020.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.