Datum
24/09/2018

De stalen onderdelen van de nieuwe brug over het kanaal Roeselare-Leie in Ingelmunster liggen op hun plaats. De montage verliep bijzonder vlot dankzij de goede samenwerking tussen waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv, de gemeente Ingelmunster en de aannemersvennootschap. Maar liefst 500 kijklustigen woonden de laatste montagefase bij.

De volledige montage van de nieuwe brug in Ingelmunster duurde ongeveer een maand en kende zeven fases. Nu deze werken klaar zijn, zijn ook de vertrouwde omleidingen voor fietsers en voetgangers weer toegankelijk. De nieuwe brug in Ingelmunster maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen en het VIA-plan voor centrumvernieuwing van de gemeente.

Een geslaagde montage

De verschillende montagefases verliepen mooi volgens schema, ook al was het echt millimeterwerk. Ondanks de delicate plaatsing van de onderdelen klaarde de aannemersvennootschap elke klus ruim binnen de voorziene montagetijd. Een vlotte montage zorgt binnenkort voor een vlotte verbinding voor de binnenvaart op het kanaal Roeselare-Leie en tussen de beide dorpshelften van Ingelmunster.

Nu de montage afgerond is, wordt duidelijk waarom de brug in Ingelmunster de grootste is die De Vlaamse Waterweg nv realiseert met Seine Schelde Vlaanderen. Het middenstuk is 53 meter lang en weegt 100 ton. De stukken die er aan weerszijden op aansluiten zijn de zwaarste jongens en meten elk 56 meter en wegen 190 ton.

In totaal is de brug 286 meter lang en weegt het staal 1.400 ton. De brug moet dan ook het kanaal Roeselare-Leie en de Mandel overspannen, alsook schepen met drie lagen containers vlot laten passeren. Door haar lengte worden de aanloophellingen flauwer en wordt de brug een stuk toegankelijker voor fietsers en voetgangers.

Kijkmoment voor iedereen

Om te klinken op deze geslaagde montage en iedereen de kans te geven om een blik te werpen op de werken, hield de waterwegbeheerder een kijkmoment. Maar liefst 500 kijklustigen woonden het spektakel bij. De Vlaamse Waterweg nv trakteerde met gratis drank en hapjes. Er was ook een liveband om een streepje muziek te voorzien.

Volgende stappen

Nu de montage klaar is, worden de stalen brugonderdelen aan elkaar gelast. Ook krijgt het staal een beschermende verflaag om de vorming van roest tegen te gaan.

Rond de jaarwisseling start de waterwegbeheerder met de aanleg van het betonnen brugdek bovenop de staalstructuur. Dit brugdek zal vijftien meter breed worden ter hoogte van de landhoofden en negentien meter breed ter hoogte van de lichtstrook in het midden van de brug. Het brugdek vormt de basis voor het wegdek en de fiets- en voetpaden. Tot slot worden de leuningen en wegmarkeringen aangebracht. Eind 2019 moet de brug volledig klaar zijn.

De werken in beeld

Benieuwd naar hoe het er achter de schermen aan toeging? Neem dan even een kijkje naar deze korte video die al even spectaculair is als de brugmontage zelf.

Spectaculaire montage staalstructuur brug Ingelmunster in beeld

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.