Nieuwe brug, nieuwe naam, nieuwe start voor deze West-Vlaamse gemeente langs het water.

Na drie jaar constructie is de oude, lage Dorpsbrug uit de jaren 50 officieel verleden tijd: welkom, nieuwe Brigandsbrug! De Ingelmunsternaren lieten hun stem massaal gelden en kozen deze ietwat rebelse naam voor hun brug, vernoemd naar de historische bijnaam ‘brigand’ (oftewel struikrover) die een groep Ingelmunsternaren uit de 18de eeuw kregen aangemeten nadat ze zich verzetten tegen de Franse bezetters. De brug zelf is, in tegenstelling tot haar naam, hypermodern én hoog genoeg om hedendaagse binnenschepen met drie containerlagen vlot te laten passeren.

Bruggenbouwer

Ondanks hetgeen haar naam laat vermoeden, is de Brigandsbrug geen architecturale opstandeling, maar net een constructie die de twee delen van het centrum (de markt en het station) van Ingelmunster weer met elkaar verenigt. Functioneel én esthetisch! De brug is namelijk door dezelfde persoon ontworpen als het vernieuwde Marktplein. Het materiaalgebruik werd harmonieus aan elkaar gelinkt en in elke stap van het design- en realisatieproces werd rekening gehouden met de omgeving.

Openheid troef

Wat de Brigandsbrug een echte eyecatcher maakt, is dat er tussen de twee rijstroken een opening is voorzien die licht doorlaat. Op die manier kan de vrije ruimte onder de brug – die normaal gezien in schaduwen gehuld zou zijn - volop benut worden. Ook voor groenaanleg zijn alle voorzieningen getroffen. Zo werd er aan de kant van het Marktplein een groene zone doorgetrokken vanaf het kasteeldomein, met oog voor het omliggende natuurschoon.

Unieke constructie

Hoewel er op het kanaal Roeselare-Leie heel wat bruggen te vinden zijn, is de Brigandsbrug zeker geen ‘dertien in een dozijn’-exemplaar. Met haar indrukwekkende lengte van 286 meter is het de langste constructie van alle bruggen op het traject van Seine Schelde Vlaanderen. Verder werd er bij het ontwerp rekening gehouden met de fietsers en voetgangers die gebruikmaken van deze brug om zich van en naar het nabijgelegen station te begeven door de hellingsgraad tot maximaal vier procent te beperken.

Het kanaal Roeselare-Leie die onder de Brigandsbrug door stroomt is een belangrijke vaarweg die jaarlijks goed is voor meer dan 4 miljoen ton vervoerde goederen.

 

Toegankelijke haven

Door de nieuwe brug een hoogte van 7 meter aan te meten, kunnen ook grotere, moderne schepen nu vrijuit vanaf de Leie naar Roeselare varen, of andersom. Dit zal de economie in de regio een flinke boost geven, zeker in combinatie met het nieuwe overslagcentrum – de River Terminal Roeselare - en andere innovaties op en langs de waterwegen die de missie van Seine Schelde ondersteunen.

Brigandsweetjes

  • Op 25 september 2020 vond de officiële inhuldiging plaats.
  • Er was in totaal 1.400 ton staal nodig voor de constructie.
  • Er werd maar liefst 4.500 kubieke meter beton gebruikt tijdens de werken.
  • De kostprijs van de nieuwe brug bedroeg 17,3 miljoen euro, gedragen door De Vlaamse Waterweg nv (Seine Schelde Vlaanderen), de Europese Unie, Ingelmunster, Fluvius en het Agentschap Wegen en Verkeer.
  • De stabiliteit van de brug werd getest met 24 volgeladen vrachtwagens.

 

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.