Datum
30/01/2019

Volgens zijn Twitter-bio is Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, gepassioneerd door alles wat beweegt. Een dynamisch Europees project zoals Seine Schelde ligt dus precies in zijn straatje. Als secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vertegenwoordigt Filip Boelaert de Vlaamse overheid. Zo coördineert hij het subsidieprogramma van Seine Schelde. Daarom was hij de uitgelezen kandidaat om even mee op de bank te kruipen voor een sofagesprek over de ambities van de Europese Unie en het project.

Dag Filip, Seine Schelde maakt deel uit van het Europese subsidieprogramma TEN-T. Kan je daar wat meer over vertellen?

Filip: “TEN-T, oftewel het Trans-Europees Netwerk voor Transport, is ontstaan uit de bestaansreden van de Europese commissie zelf: vrij verkeer van goederen en personen realiseren in de ganse Europese Unie. En hoe kan je dat beter doen dan een transportnetwerk doorheen de hele unie te vervolledigen én performant te maken? Dat is dan ook de doelstelling die de Europese Unie nastreeft met het Trans-Europees Netwerk voor Transport.”

Hoe past Seine Schelde in dat Europese plaatje?

Filip: “Ik denk dat we zonder overdrijven kunnen zeggen dat Seine Schelde een van de paradepaardjes van TEN-T is, omdat het strategisch echt wel in het hart van Europa ligt. Zeker aangezien het ook nog eens de verbinding maakt tussen Nederland, Vlaanderen en Frankrijk en vanaf de Noordzee toegang biedt naar alle grote havens én industriegebieden die verbonden zijn met een heel dicht waternetwerk.”

Een paradepaardje is meestal prijzig. Financiert de EU al die ambities?

Filip: “Het belang van het project voor de Europese Commissie blijkt zeker uit de financiering die zij ervoor voorzien hebben. We hebben voor Seine Schelde niet minder dan een miljard euro binnengehaald in de periode tussen 2014 en 2020. De komende jaren zullen we vanuit Vlaanderen sterk blijven inzetten op het verkrijgen van subsidies in dat Europees kader.”

Dit transportproject heeft ook aandacht voor natuur en milieu.

Filip: “Dat klopt. Transport is uiteraard de Europese kerndoelstelling van wat we met de verbinding tussen de Seine en de Schelde willen bereiken, maar we worden evenzeer gesteund in onze werken rond rivierherstel. De Europese Commissie weet dat we er alles aan doen om de natuur terug laten groeien.”

Is er al een einddatum in zicht?

Filip: “Seine Schelde is een zeer groot strategisch project van lange adem. Met Seine Schelde Vlaanderen zijn we in 2005 van start gegaan met de nieuwe sluis in Evergem en intussen lopen er verschillende projecten op de verbinding, ook in Wallonië en Frankrijk. Vermits dit deel uitmaakt van het kernnetwerk van het Trans-Europese Netwerk voor Transport moeten we net zoals de andere projecten binnen dit EU-subsidieprogramma in 2030 klaar zijn. We hebben dus nog wat werk voor de boeg!”

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.