Datum
22/11/2019

Tijdens een didactisch bezoek aan het toekomstige vertrekpunt van het kanaal Seine-Nord Europe, heeft de Franse premier Edouard Philippe bevestigd dat Frankrijk zal starten met de bouw van het nieuwe kanaal. Het gaat om een waterweg tussen Cambrai en Compiègne, die het netwerk in Noord-Frankrijk met de Oise verbindt. Ten vroegste in 2028 zullen de grootste binnenvaartschepen langs daar richting Seine en de haven van Le Havre kunnen varen. “De Franse staat zal haar afspraken nakomen en meer dan 1,1 miljard euro vrijmaken”, aldus de premier. Drie weken later sprak ook president Emmanuel Macron zijn toewijding aan het project uit.

De betrokken regio’s en departementen doen eveneens 1,1 miljard euro in het zakje. De EU verhoogt dat naar een totaal van 5 miljard euro. Met dat geld zullen onze Franse collega’s de doorgang verbreden, het aantal te passeren sluizen terug brengen van 19 naar zes en vier logistieke platformen bouwen.

Groene transportoplossing

“Ik heb er goede hoop op dat het kanaal Seine-Nord Europe rijkdom en economische slagkracht met zich mee zal brengen voor de Franse havenplaatsen, de logistieke sector en de landbouwers. Zij zullen een groenere transportoplossing kunnen gebruiken”, motiveert de premier, die aandachtig naar de uitleg van Xavier Bertrand luisterde tijdens de uitstap. “Nu kunnen alleen schepen van 700 ton circuleren. Het nieuwe kanaal staat 4.400 tonners toe op haar vaarweg. Die halveren de transportkost en vervangen 200 vrachtwagens”, legde de president van de regio Hauts-de-France de delegatie uit.

Bertrand is al jarenlang een voorvechter van het project Seine Schelde. Edouard Philippe was lange tijd sceptisch. Toen hij nog burgemeester van de havenstad Le Havre was, vond hij dat het project de concurrerende haven van Duinkerke te sterk bevoordeelde. “Ik vind het klasse dat onze premier die terughoudendheid uit het verleden nu loslaat. Eindelijk komt de staat over de brug met de financiering. Deze sterke politieke beslissing gaat tien duizenden jobs opleveren. Meer nog, heel het land wordt hier beter van”, looft Xavier Bertrand.

Voltooid in 2028

Ook de vertegenwoordigers uit de transportsector kijken ernaar uit om binnen dit en tien jaar het ecologische alternatief te gaan benutten. “Wij verwachten dat transport over het water zal verdubbelen op vijf jaar tijd, zodra het kanaal Seinde-Nord Europe open is”, klinkt het daar. “Nu is dat met 30% gestegen tegenover tien jaar geleden. Vooral graan vervoeren we via het water.” De werken zullen starten begin 2020 in de Oise. Ten vroegste in 2028 zal het nieuwe kanaal Seine Nord Europe ingehuldigd worden.

President Emmanuel Macron sprong zijn premier vrijdag 22 november bij tijdens een bijeenkomst over het kanaal Seine-Nord Europe in Nesles. "Dit is een belangrijke etappe om de industriële uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden", zei een vastberaden staatshoofd nadat hij de financiële overeenkomst voor de bouw van het kanaal ondertekende. In totaal zal het nieuw te graven sleutelpunt in de Seine Schelde-verbinding 107 km lang zijn. Jaarlijks houdt het kanaal 500.000 vrachtwagens van de A1.

"Dit is het project van de eeuw", jubelde Xavier Bertrand. "De werken zelf zullen 5000 jobs opleveren en nadien komen er daar 30.000 bij op terminals, bedrijven en landbouw." De voorbereiding zal in 2020 klaar zijn, waarna de eerste werven in 2021 openen.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.