Datum
30/07/2019

Onze oeverbouwers in Wervicq-Sud mogen hun werklaarzen alvast klaar zetten. Onlangs leverde Frankrijk de nodige vergunningen om daar de Leie-oevers aan te passen. Meteen het eerste resultaat van het Grensleie-Verdrag, dat Vlaanderen, Wallonië  en Frankrijk ondertekenden op 19 november 2018. Dat verdrag maakt de verdere opwaardering van de Grensleie, tussen Deûlémont en Menen, mogelijk en kadert binnen Seine Schelde.

Modernisering van de Grensleie

De Leie wordt, in het kader van Seine Schelde Vlaanderen, volledig aangepast voor grote schepen tot drie lagen containers met een laadvermogen van 4.500 ton. De Grensleie is het deel van de Leie dat de grens vormt tussen België en Frankrijk. Dat deel van de rivier loopt zowel door Vlaanderen, Wallonië als door Frankrijk.

Wat staat er in het verdrag?

Aangezien de Grensleie dus over de landsgrenzen heen loopt, stelden beide landen een internationaal verdrag op met afspraken over moderniseringswerken en het latere beheer van de rivier. Zowel Vlaanderen, Wallonië als Frankrijk zetten zich samen in om te investeren in de binnenvaart van de toekomst.

Franse vergunningen afgeleverd

Die internationale samenwerking zit in een stroomversnelling. Na de Implementing Act, leverde Frankrijk nu ook de vergunningen af voor de geplande opwaardering van de Grensleie op haar grondgebied. Een belangrijke stap, want nu kunnen we de oevers in Wervicq-Sud, tussen de herbouwde Centrumbrug en de Dienstenbrug op de oude Leie-arm, heraanleggen.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.