Datum
30/07/2019

Wie op 27 juni langs de Boven-Schelde in Kerkhove passeerde, zag daar mogelijks een stuw in de lucht hangen. Die dag hebben kranen twee zulke stalen onderdelen die dag op hun plaats gehesen, zodat de aannemer ze nog voor het bouwverlof kond aankoppelen. Alle elektromechanica voor de machinekelder is intussen ook al geplaatst, zodat de installatie perfect op schema ligt. 

Uiterlijk begin 2020 zal de stuw, samen met die in Asper en Oudenaarde, het waterpeil van de Boven-Schelde regelen. Wanneer dat peil dreigt te zakken, sluit de stuw en zijn de schepen zeker van voldoende water. Bij veel neerslag, opent de stuw en stroomt overtollig water naar andere zones in de rivier. Schippers en buurtbewoners zijn met andere woorden zeker van een ideale waterstand.

Dubbele bezetting

Te meer dankzij de dubbele bezetting. Doorgaans zullen beide stuwen op elkaar inspelen. Stel dat één van de stuwen buiten gebruik geraakt, dan is er nog altijd de andere. Elk apart kan 300 kubieke meter water per seconde afvoeren, dat komt neer op zeven olympische zwembaden per minuut.

Na het bouwverlof legt de aannemer het jaagpad en een groene zone aan. In het water leven ook vissen en speciaal voor hen leggen we een vispassage aan. Langs daar geraken de geschubde rivierbewoners makkelijk voorbij de stuwen.

De binnenvaart vooruit stuwen

Moet je het waterpeil echt bijsturen? Als je op termijn meer transport op het water wil en minder via de weg, wel. Een lading op een schip van 4.500 ton vervoeren houdt 220 vrachtwagens uit het verkeer. Met het project Seine Schelde Vlaanderen bouwt De Vlaamse Waterweg nv samen met Europa onder andere stuwen, om een vlotte binnenvaart tussen Vlaanderen en Parijs te garanderen.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.