Datum
20/05/2019

Geen brug te ver voor De Vlaamse Waterweg nv! De waterwegbeheerder investeert in een gloednieuwe, hogere brug over het kanaal Roeselare-Leie in Ingelmunster die beantwoordt aan de noden van de hedendaagse binnenvaart. De nieuwe brug is een stalen boogconstructie van maar liefst 286 meter lang. Reden genoeg om geïnteresseerden een unieke blik op de nieuwe brug in opbouw te gunnen. Daarom hielden De Vlaamse Waterweg nv, aannemer Artes Depret en gemeente Ingelmunster een Open Wervendag op zondag 19 mei. Maar liefst 2.250 omwonenden en sympathisanten genoten van een exclusieve wandeling over de brug.

 

De aandacht voor de Vlaamse waterwegen zit in de lift. Elk schip van 3.000 ton vervangt 150 vrachtwagens en vormt zo een rendabel alternatief voor goederentransport via de weg. Daarom wil De Vlaamse Waterweg nv de toegankelijkheid voor deze schepen sterk verbeteren, met een onbelemmerde vaarweg tot Parijs als doel. De nieuwe brug in Ingelmunster vormt één van de puzzelstukken in het project Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie.

Innovatie en vakmanschap

Open Wervendag biedt de kans om mensen te tonen hoeveel vakmanschap en technisch vernuft er nodig is om een dergelijke fraaie brug te realiseren. In totaal bestaat de brug uit 1.400 ton staal voor de boogconstructie en 4.500 kubieke meter beton voor de funderingen, aanloophellingen, landhoofden en het brugdek.

Het ontwerp kwam samen met de gemeente Ingelmunster tot stand en past mooi bij het vernieuwde marktplein en de stationsomgeving. Ook zorgt de brug voor een fijne verbinding tussen het station en de markt, zowel voor autoverkeer als wandelaars en fietsers. Ook de samenwerking met het aannemersvennootschap verloopt voorspoedig.

Geslaagde opkomst

Toen de stalen brugdelen gemonteerd werden in september vorig jaar kwamen heel wat kijklustigen al eens een blik werpen op de werken. Tijdens Open Wervendag konden maar liefst 2.250 bezoekers de werf van heel dichtbij beleven. Een echte primeur, want je krijgt niet elke dag de kans om een dergelijke constructie in aanbouw te bezoeken.

Bezoekers genoten van een leerrijke wandeling over en onder de brug. Het parcours en de projectmedewerkers gidsten iedereen door het verhaal van de nieuwe brug. Aan het einde werd iedereen aan café De Fagot getrakteerd op een drankje en een ijsje. Jong en oud konden hun hart ophalen in een springkasteel in de vorm van een schip en mochten een foto aan het fotobord als souvenir mee naar huis nemen.

Toekomstgericht investeren in binnenvaart en centrumvernieuwing

De brug maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, waar Europa en De Vlaamse Waterweg nv hun schouders onder zetten. Met dit project wordt er geïnvesteerd in de binnenvaartverbinding tussen Parijs en Vlaanderen. Dat betekent een flinke stimulans voor transport via het water, wat erg belangrijk is voor de regio en de bedrijven langs het kanaal Roeselare-Leie. Meer binnenvaart betekent minder drukke wegen, meer veiligheid en een schoner milieu. Daarnaast maakt de brug ook deel uit van de vernieuwing van het centrum van Ingelmunster, als hart van het gemeentelijke masterplan.

Een werf in volle vaart

Heel wat onderdelen vonden hun weg naar de werf via het water. Transport via de binnenvaart is dan ook een uitstekende manier om grote transporten te vervoeren. Intussen werkt de aannemer aan het betonnen brugdek. Vanaf juni 2019 start de afwerking van de brug en volgt het wegdek in asfalt, de wegmarkeringen, de leuningen, de fiets- en voetpaden en de trappen naar het jaagpad. Eind 2019 moeten de werken klaar zijn en kan de brug weer open voor het verkeer.

De werken in beeld

Bekijk deze korte video en (her)beleef onze Open Wervendag!

Bekijk hier het sfeerverslag van Open Wervendag 2019

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.