Datum
24/05/2019

Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

De kogel is door de kerk. Na de Vlaamse en de Waalse Regering zette ook de Franse Regering vandaag het licht op groen voor de Europese ‘Implementing Act’ rond de economisch belangrijke verbinding tussen de Seine en de Schelde. Daarmee hernieuwen de drie overheden hun engagement om de verbinding tussen het Seine- en het Scheldebekken toegankelijk te maken voor moderne schepen tot 4.500 ton. Dit is een broodnodige ingreep om de 1.100 kilometer waterwegen optimaal in te zetten voor goederenvervoer en zo de wegen te ontlasten. Een schip van 4.500 ton haalt tot 220 vrachtwagens van de weg.

De meest ingrijpende maatregel is de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai. Frankrijk voorziet, samen met de Franse regio’s, 5 miljard om deze ontbrekende schakel, die 107 kilometer lang is, aan te leggen. Na de aanleg van deze gloednieuwe waterweg, waarvoor de werken zouden starten in 2020, kunnen schepen rechtstreeks doorvaren tot in Parijs: een ongelooflijke troef voor de binnenvaart.

Ook in Vlaanderen verbetert De Vlaamse Waterweg nv met tal van projecten de toegankelijkheid van de blauwe snelwegen. Het project Seine Schelde Vlaanderen omvat meer dan 70 aanpassingen op tientallen locaties, waaronder de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4500 ton, de fraaie nieuwe brug in Ingelmunster, de nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Baafs-Vijve, ecologisch rivierherstel langs de Leie en het bekroonde stadsvernieuwingsproject Leieboorden in Kortrijk.

Europa is een belangrijke medefinancier van al deze ingrepen. De intergouvernementele commissie, die het project Seine Schelde reeds coördineert, zal toezien op de overeengekomen timing en de broodnodige coördinatie tussen de verschillende landen voorzien. Tegen 2030 zouden alle ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.

“We hebben al een uitgebreid waterwegennetwerk en we breiden het nog verder uit”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Momenteel is er geen volwaardige vaarweg tussen het Scheldebekken en Parijs: twee van de belangrijkste industriële regio’s in de Europese Unie. De Seine-Scheldeverbinding wordt een nieuwe watersnelweg voor container- en duwvaart tot 4.500 ton. Binnenschepen zullen dan enorme ladingen kunnen vervoeren in een paar dagen. Die waterlink tussen Vlaanderen en Frankrijk heeft een enorm economisch potentieel. En het is ook goed voor minder files, want elke vracht die over het water kan gaan moet niet meer over de weg”.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.