INEA (Innovation And Networks Agency) heeft in opdracht van de Europese Commissie de subsidies voor Seine Schelde verlengd met twee jaar tot eind 2022. Daarmee oordeelt de EU dat het project belangrijk genoeg is om zich optimaal te ontwikkelen. De extra tijd en middelen grijpen we aan om drie nieuwe projecten aan de subsidieovereenkomst toe te voegen. We stellen ze bondig aan je voor.
River Terminal Wielsbeke en Roeselare
Een terminal of overslagcentrum is een verzamelplaats aan de waterkant waar bedrijven goederen, die ze via het water willen transporteren, kunnen afzetten of ophalen. Kranen laden er de vrachten op of lossen ze van de binnenvaartschepen. Hoe groter de oppervlakte, hoe meer lading zulke terminals of overslagcentra kunnen verwerken.
Aan de Leie in Wielsbeke baten POM West-Vlaanderen en logistiek bedrijf Delcatrans zo een overslagcentrum uit. Samen met hen zullen we de kaaimuur grondig renoveren en met 70 meter uitbreiden naar een totale lengte van 300 meter. Tegelijkertijd herstellen en vergroten we het kaaiplateau waar de kranen en voertuigen rijden. Twee ingrepen die River Terminal Wielsbeke tot in de puntjes uitrusten voor de toekomstige uitdagingen. De werken starten in het najaar van 2019. Hier lees je er meer over!
Tussen de Schaapsbrug en de A17 in Roeselare komt een gloednieuw overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie. Uit studies die het POM West-Vlaanderen al enige tijd geleden liet uitvoeren, blijkt dat het daar een geschikte plaats is. Er komt een kaaimuur van 230 meter lang en een bijhorend kaaiplateau dat in eerste instantie 10.000 m2 zal beslaan. Genoeg om er op termijn 750.000 ton goederen te laden en lossen. Begin 2020 zullen normaal gezien de eerste werkzaamheden starten.
Vanop afstand bedienbare waterinfrastructuur
Centrale controleposten zullen in de toekomst alle beweegbare waterinfrastructuur langs de Leie-as van Wervik tot Gent vanop afstand kunnen bedienen. Om dat mogelijk te maken, rusten we bruggen, sluizen, stuwen en dergelijke uit met de nodige camera’s en dataverbindingen. Eén van die controlecentrales in Sint-Baafs-Vijve was al gefinancierd en is onder constructie. Dankzij de verlengde subsidies komt er daar in Evergem een tweede bij.
Fietsbruggen over de Leie
Fietsers die hun stalen ros de sporen geven langs de Leie, mogen zich dan weer verheugen op een spiksplinternieuwe, veilige oversteekbrug. We moeten de huidige bruggen sowieso verhogen en die gelegenheid grijpen we samen met de betrokken gemeente aan om ze te benutten als fietsverbindingen. De extra subsidiemiddelen en langere ontwikkelingstijd staan toe om daar fietsvriendelijke parels van te maken.