In Wielsbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.


Wat, waarom, wanneer?
Wat
River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In een overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd. Dit noemen we een multimodaal transport. De spreiding van het vervoer over verschillende transportmiddelen en een flexibele planning vormen een deel van de oplossing voor het Vlaams mobiliteitsprobleem.
De River Terminal Wielsbeke is een multipurpose terminal. Dit houdt in dat er verschillende soorten ladingdragers behandeld worden zoals containers, bulk en paletten. In het verleden was dit beperkt tot enkel containers. De binnenvaartterminal heeft dus al een grote evolutie achter de rug: van pure containerterminal tot een multipurpose terminal, die wordt uitgebaat door de gespecialiseerde goederenbehandelaars Ship-it en Delcatrans.
Binnenkort wordt het overslagcentrum zowel gerenoveerd als uitgebreid. De huidige kaaimuur van 255 meter wordt onder handen genomen en we leggen nog eens 70 meter extra kaaimuur aan. Daarnaast herstellen we ook het kaaiplateau en komt er 5.000 m² bij. Om deze aanpassingen te realiseren, werken we samen met de POM West-Vlaanderen. Door deze samenwerking kan de River Terminal Wielsbeke nog beter inspelen op een efficiëntere goederenoverslag en op de ontwikkeling van bijkomende activiteiten en diensten met strategische en logistieke waarde.
Waarom
Als we willen dat meer goederentransport via het water verloopt, hebben we nood aan bijkomende overslagcapaciteit. Nadat de goederen het grootste deel van hun reis per schip hebben afgelegd, moeten ze immers nog het laatste stukje landinwaarts vervoerd worden per trein of vrachtwagen. Om de omschakeling naar een ander vervoersmiddel mogelijk te maken, heb je een overslagcentrum nodig. In Wielsbeke renoveren en breiden we de bestaande River Terminal Wielsbeke uit.
Door deze werken zal de overslag van goederen op een efficiëntere manier kunnen verlopen en wordt de overslagcapaciteit van het overslagcentrum vergroot. Zo spelen we in op de groei van de overslagactiviteiten langsheen het traject.
Wanneer
Begin mei 2020 zijn de renovatie- en uitbreidingswerken gestart. In het voorjaar van 2022 werden de werken afgerond.
Waar?
Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.
Verwant nieuws

Nieuwe omleiding voor fietsers tijdens werken River Terminal Wielsbeke
Vanaf vrijdag 8 januari starten De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen een nieuwe fase in de werken aan de River Terminal in Wielsbeke. Hierdoor wordt het jaagpad langs de Leie tijdelijk afgesloten tot midden maart.

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke: intrillen van damplanken en buispalen
De werken voor de renovatie en uitbreiding van de River Terminal in Wielsbeke zijn volop bezig. Momenteel is de aannemer bezig met het plaatsen van buispalen en damplanken voor de fundering van de nieuwe kaaimuur. Deze werken zullen nog tot begin oktober duren.

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.

De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...

Tijd voor foto van de week #5
Fietsen en fotograferen: dat het goed samengaat, bewees Jorn Jansoone! Vanop zijn tandem legde hij zijn schaduw (en die van zijn fietspartner) vast op de gevoelige plaat. De achtergrond herkennen we natuurlijk meteen als een Leie-oever. Op en langs de Leiewordt er in diverse steden en gemeenten...

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gaat van start
De binnenvaartterminal in Wielsbeke is van groot belang voor de binnenvaart in Vlaanderen en heeft al een hele evolutie achter de rug, van pure containerterminal naar multipurpose terminal en nu komt daar dus nog een stapje bij: een renovatie en uitbreiding van zowel het kaaiplateau als de -muur...

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...

Drie projecten profiteren optimaal van twee jaar extra subsidies
INEA (Innovation And Networks Agency) heeft in opdracht van de Europese Commissie de subsidies voor Seine Schelde verlengd met twee jaar tot eind 2022. Daarmee oordeelt de EU dat het project belangrijk genoeg is om zich optimaal te ontwikkelen. De extra tijd en middelen...

Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...

Nieuwe omleiding voor fietsers tijdens werken River Terminal Wielsbeke

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke: intrillen van damplanken en buispalen

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit

De achtste en allerlaatste foto van de week is …

Tijd voor foto van de week #5

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gaat van start

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet

Drie projecten profiteren optimaal van twee jaar extra subsidies

Europa aan boord voor betere binnenvaart

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.