Datum
28/10/2020

Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden, al omgevormd tot een regionale entiteit. Intussen beweegt er ook één en ander op het terrein ... Kijk mee over de grens!

Een nieuw kanaal tussen het Compiègne en Cambrai is nodig om het binnenvaartnetwerk van de Benelux te verbinden met dat in Frankrijk. In totaal bouwen onze Franse collega’s een nieuwe link van 107 kilometer lang, en die werken starten in het voorjaar van 2021. Nu kan je het nog niet écht goed zien, omdat er vooral achter de schermen wordt gewerkt, maar er zijn momenteel 300 mensen aan de slag om alles nauwgezet voor te bereiden! Het einde van de werken is voorzien in 2028.

Werken vanuit het zuiden

Starten doen ze in de regio van de Oise, tussen Compiègne en Passel – dit is de eerste van vier sectoren waarin de ganse projectzone wordt opgedeeld. Momenteel zoekt de vennootschap de nodige aannemers om vanaf het voorjaar te starten met de bouw van een aantal kaaimuren en om de lokale wegenis herin te richten.

Voor de drie overige sectoren van het traject, tussen Passel en Aubencheul-au-Bac (Cambrai), zijn de voorbereidingen ook volop aan de gang. Gelet op de grote grondinnames die nodig zijn, wordt de landbouwsector hierbij nauw betrokken. In deze regio bevinden we ons immers in het heuvelachtige landschap van Picardië, waar heel wat graan geteeld wordt. Goede afspraken en een open communicatie zijn dan ook een must om vlot te bouwen aan het kanaal. Ook de ontwerpen voor de zes nieuwe sluizen op dit traject, die schepen over het heuvellandschap zullen loodsen, worden momenteel uitgewerkt. 

Waarom graaft Frankrijk een heel nieuw kanaal in plaats van oude kanalen op te waarderen?

Bodemonderzoek

Langsheen het traject van het toekomstige kanaal werden recent enkele opmerkelijke testen gedaan naar de waterdichtheid. Wat wil dat zeggen: onderzoekers zijn te velde gaan bekijken, onder meer door middel van pompproeven, hoe waterdoorlatend de verschillende grondlagen zijn. Dat doen ze om te bepalen waar de bodem van het kanaal eventueel verstevigd moet worden, zodat het water er niet zomaar uit ontsnapt.

© Courrier Picard
© Courrier Picard

Goed voor jobs

Hoewel in Frankrijk al een tijdje geen nieuwe kanalen meer zijn gegraven, maakt de projectvennootschap zich sterk dat de benodigde aannemers en toeleveranciers, klein en groot, binnen de Franse markt te vinden zijn. Toch zal ook heel wat knowhow moeten gezocht worden buiten de landsgrenzen.

Tijdens de bouw zullen naar verwachting 3.000 tot 6.000 banen kunnen gecreëerd worden, afhankelijk van de fase van de werken. De eerste zien we nu al ontspruiten: gedurende zes maanden mogen een aantal stagairs op het terrein het métier van kanaalbouwer leren en zich op het echte werk voorbereiden. En ook de lokale horeca pikt een graantje mee, want zij verwachten heel wat nieuwe klandizie van bedrijven en werknemers die aan het kanaal bouwen. Wanneer het kanaal effectief in gebruik genomen kan worden, zal dat nog eens zorgen voor 10.000 à 13.000 directe en indirecte jobs.

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.