In Nevele (Deinze) komt een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug die de deelgemeente met Vosselare (Deinze) verbindt. Tijdens eerdere werkzaamheden aan het kanaal traden er namelijk technische problemen op ter hoogte van de fietsers- en voetgangersbrug. Na uitgebreid onderzoek hebben we als waterwegbeheerder, in samenspraak met de gemeente, besloten om de fietsers- en voetgangersbrug te vernieuwen.

De nieuwe Lovelingbrug – genoemd naar de literaire Lovelingzussen Virginie en Rosalie – wordt breder dan de oude brug en zal een comfortabele oversteek bieden. Ook schepen, met tot drie lagen containers, kunnen er makkelijk onderdoor. De stad en FARYS koppelen meteen ook andere werken aan de bouw van de brug, waar de omgeving en pleziervaart mee van kan profiteren!

De nieuwe brug komt op dezelfde locatie als de voormalige brug. Zo kunnen zowel fietsers als voetgangers via de kortste weg het centrum van Nevele, Vosselare en onder meer de sporthal bereiken.

Tijdens de werken blijft de bereikbaarheid van beide kanaaloevers zeer belangrijk. Daarom werd na de afbraak van de oude brug een tijdelijke voetgangers- en fietsbrug gebouwd. Die blijft staan tot de nieuwe brug kan worden gebruikt. 

GOED VOOR omgeving EN PLEZIERVAART

Nutbedrijf FARYS maakt van de werken gebruik om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen in de Vaart-Rechts. De straat wordt voorzien van een nieuw wegdek met duidelijke markeringen, en een afgescheiden fiets- en voetpad.

Ook de omgeving van het kanaal en de brug wordt in een fris jasje gestoken. Stad Deinze investeert in een vlotte en groene aansluiting met de brug. Samen bouwen we ook een nieuwe aanlegsteiger voor de pleziervaart, ter hoogte van de sporthal. Het is het uitgelezen moment om deze plannen meteen mee te realiseren met de bouw van de nieuwe brug. De bewoners hebben hun kans gegrepen om deze plannen samen met alle partners vorm te geven. 

COMFORTABEL EN SPECTACULAIR ONTWERP

Na een grondige evaluatie van de verschillende scenario’s is er gekozen voor een stalen boogbrug. Het ontwerp is hedendaags en oogt een pak lichter dan de huidige, betonnen brug. De bogen van de brug zijn op hun hoogst in het midden van de vaarweg en buigen licht naar elkaar toe.

De Lovelingbrug zal aan de uiteinden zes meter breed zijn zodat fietsers er vlot op en van kunnen rijden. In lengte meet ze 56 meter waarbij ze voorzien wordt van langere en dus minder steile aanloophellingen én trappen, zo is het comfort verzekerd en is er voor ieder wat wils. Op die manier verhogen ze geleidelijk aan, wat de brug beter toegankelijk voor fietsers en voetgangers maakt. Aan de kant van Nevele wordt het hellingspercentage 4,9%, aan de kant van Vosselare wordt het 4%. Ter vergelijking: de huidige brug heeft een hellingspercentage van maar liefst 7%, een pak steiler dus.

De nieuwe brug wordt een hoog en vast exemplaar met een doorvaarthoogte van 7,5 meter. Op die manier kunnen schepen en drielaagse containervaart steeds vlot passeren.

 

Bekijk de video voor meer info over de werken

Zit je met een vraag?

Misschien vind je het antwoord wel terug bij onze veelgestelde vragen. Zo niet dan kan je ons altijd jouw vraag doorsturen of naar een van onze activiteiten komen om meer info te krijgen.