We bekijken of en hoe het kanaal in de toekomst aangepast kan worden voor schepen tot klasse Va. Dat zijn schepen die 110 meter lang en 11,4 meter breed zijn. Ze kunnen tot 3.000 ton goederen vervoeren: goed voor maar liefst 150 vrachtwagens! Een studie naar de modernisering van het volledige kanaal loopt nog niet, maar staat wel op de planning.
De zone die deel zal uitmaken van de studie reikt van Nevele tot Oostkamp. Een element dat zeker in de studie zal opgenomen worden, is de smalle vaarweg van Beernem tot Oostkamp. Voor de regio van Brugge zijn wel reeds studies uitgevoerd voor de Steenbruggebrug, de Dampoortsluis en de vaarweg.
Vaarweg verruimen
Om grotere schepen vlot te laten passeren, moet een vaarweg doorgaans 4,5 meter diep zijn. Deze schepen hebben immers een groter laadvermogen, waardoor ze dieper in het water liggen. Daarnaast hebben ze ook grotere afmetingen en zijn er plaatselijk verbredingen nodig om veilig een bocht te nemen en elkaar vlot te kruisen. In welke mate, hangt af van lokale factoren en tal van andere elementen.
Specifiek tussen Beernem en Oostkamp zijn er drie zones die extreem krap zijn. Ze zijn telkens een paar honderd meter lang en slechts geschikt voor kleine schepen. Nu kunnen deze grote schepen niet anders dan op elkaar wachten en beurtelings passeren, omdat de vaarweg er niet breed genoeg is om elkaar te kunnen kruisen.
Stadsvaart
De Steenbruggebrug die op de grens tussen Brugge en Oostkamp ligt, wordt vervangen door een hoge, vaste brug. Op die manier kunnen zowel het scheepvaart- als wegverkeer altijd passeren, zonder dat ze elkaar afwisselend moeten doorlaten. Voor fietsers en voetgangers komt er een aparte lage, beweegbare brug.
De Dampoortsluis en de Brugse doortocht zouden op termijn ook aangepakt worden. De sluis moet vervangen worden door een groter exemplaar. Ook de vaarweg moet verdiept en verbreed worden, om een vlotte doorgang te verlenen.