In Evergem en Gent investeerden we in een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat

Het Noordervak van de Ringvaart om Gent, tussen Evergem en het kanaal Gent-Terneuzen moest verruimd worden om een vlotte doorgang te verlenen aan grotere schepen. Deze schepen zijn maar liefst 190 meter lang en 11,4 meter breed en kunnen tot  4.500 ton goederen vervoeren, wat zoveel is als 220 vrachtwagens.

Om deze grote schepen te laten doorvaren, waren er heel wat aanpassingen nodig. De diepte en breedte van de Ringvaart om Gent werden daarom aangepast. Zo kunnen grote duwkonvooien van klasse Vb in één richting passeren en kruisen met kleinere schepen. Omdat deze schepen meer lading kunnen vervoeren, liggen ze dieper in het water en hebben ze ook onder het wateroppervlak meer ruimte nodig. De vaarweg hebben we daarom verdiept naar 4,5 meter. Daarnaast moest de vaarweg ook verbreed worden. Hoeveel die verbreding precies bedraagt, hangt af van lokale factoren en tal van andere elementen. In het geval van het Noordervak van de Ringvaart om Gent gaat het om 57 meter.

Door deze verdieping en verbreding van de vaarweg, waren de oude kaaimuren niet langer stabiel. Er werden meer dan 6 kilometer nieuwe kaaimuren gebouwd met voldoende aanmeermogelijkheden voor het toenemende scheepvaartverkeer.

Waarom

Evergem en Gent liggen op een belangrijk kruispunt voor de binnenvaart, waar dagelijks heel wat schepen passeren. Daarom hebben we de vaarweg hier een stuk toegankelijker gemaakt voor grotere schepen.

Wanneer

De werken voor de verdieping van de Ringvaart om Gent zijn klaar sinds begin 2016.

Zowel in Evergem als in Gent is de waterweg intussen ruim genoeg voor grotere schepen. Verder bouwden we in Evergem een nieuwe sluis om deze schepen toe te laten. Daarmee is de Ringvaart om Gent helemaal klaar voor de toekomst van de binnenvaart!

Waar?

De Ringvaart om Gent in Evergem en Gent werd verruimd om een vlotte doorgang te verlenen aan grotere schepen.