In Menen en Wevelgem werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De brug over de Leie tussen Wevelgem en Lauwe (Menen) is te laag en wordt daarom vernieuwd. Er werd gekozen voor een slanke boogbrug zoals die ook op andere plekken langs de Leie wordt gebouwd. De nieuwe brug zal niet alleen hoger zijn, maar ook langer. Naast de boogbrug zelf, die een overspanning zal hebben van 111,8 meter, komt er aan de kant van Wevelgem een bijkomende overspanning van 30,8 meter via een liggerbrug. Hierdoor ontstaat een nieuwe groene zone.

Door de nieuwe brug naast de bestaande brug te bouwen, kan de bestaande brug zo lang mogelijk gebruikt worden en beperken we zoveel mogelijk de impact op het verkeer. De locatie van de nieuwe brug zorgt er eveneens voor dat het beschermde dorpsgezicht “Hoeve Kloosterhof” bewaard blijft en vermijdt de verplaatsing van een pompstation van Aquafin.

Waarom

Omdat moderne binnenvaartschepen een groter laadvermogen hebben, moet er ook meer ruimte komen onder de brug die Wevelgem met Lauwe verbindt. Deze schepen kunnen namelijk tot drie lagen containers vervoeren, die bovenop elkaar gestapeld zijn.

Wanneer

Nu het definitief ontwerp van de brug klaar is, wordt op basis hiervan de omgevingsvergunning aangevraagd en kunnen we een aannemer aanstellen. Pas daarna kunnen de werken op het terrein van start gaan. De werken gaan vermoedelijk in 2023 van start.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.