Het kanaal Roeselare-Leie scheert door het meest zuidelijke stukje van Oostrozebeke. De waterloop maakt deel uit van het grootscheepse project Seine Schelde Vlaanderen en is een cruciale schakel in de (inter)nationale binnenvaart.
Wat, waarom, wanneer?
Wat
Het kanaal wordt aangepast voor schepen tot klasse Va: 110 meter lang, 11,4 meter breed en een laadvermogen van 3.000 ton. Evenveel als 150 vrachtwagens! Dat vereist diep water, hoge bruggen, toegankelijke sluizen en ruimte om elkaar veilig te kruisen.
Specifiek voor Izegem betekent dat een verruiming van de waterweg en de renovatie van oude kaaimuren.
Waarom
Grote en zware schepen liggen laag in het water en vereisen veel manoeuvreer- en passeerruimte. Daarom wordt het kanaal verdiept tot 4,2 meter en plaatselijk ook verbreed. Hoeveel precies hangt af van de specifieke omgevingsfactoren.
WATER- IN PLAATS VAN WEGTRANSPORT
De aanpassingswerken geven (meer) bedrijven de kans om hun goederen te transporteren via het water in plaats van de vervuilende en lawaaierige weg. Dat is beter voor het milieu en dé sleutel tot de oplossing voor ons fileprobleem.
MINDER OVERSTROMINGEN EN WATERRESERVE
Het verbreden en verdiepen van het kanaal betekent ook extra capaciteit om water op te vangen bij zware regenval en een grotere waterreserve in lange droogteperiodes.
Wanneer
Het goedgekeurde projectplan voor de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie schetst het toekomstig traject dat wordt uitgezet om de opwaardering van het Kanaal Roeselare-Leie projectmatig en budgettair verder vorm te geven binnen het Seine-Schelde programma.
Aanpassingen
Op de kaart en hieronder kan je zien welke aanpassingen we hier uitvoeren of onderzoeken.
Nieuws over Oostrozebeke
Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...
Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...
Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...
Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.
De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...
Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...
Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...
Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...
Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.
De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...