In Wervik investeerden we in een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

In Wervik hebben we bovendien een nieuwe Leiebrug gebouwd, die zorgt voor een verbinding tussen Frankrijk en Vlaanderen. De brug staat symbool voor de internationale samenwerking tussen de partners van Seine Schelde.

Veiliger en mooier ontwerp

De nieuwe brug is een asymmetrische, stalen tuibrug met een brugdek van 70 meter lang en 15 meter breed. Ze bestaat uit twee grote stalen liggers (de draagstructuur van de brug), opgehangen aan twee pijlers op de Franse oever. Omdat de nieuwe brug breder is dan de oude, was er meer ruimte om aan de buitenzijden van de brug veiligere fiets- en voetpaden te voorzien.

Onder de aanloophelling van de brug op Vlaamse zijde is er ruimte gemaakt voor veertien ondergrondse parkeerplaatsen. Ook de omgeving van de brug werd volledig heringericht. Hierbij ging veel aandacht naar het comfort en de veiligheid van fietsers en voetgangers.

Waarom

In Wervik bouwden we een nieuwe, hogere brug die grotere schepen een vlotte en veilige doorgang verleent. Deze schepen kunnen tot wel drie op elkaar gestapelde lagen containers vervoeren. De oude brug was te laag en oud om een veilige doorgang te bieden aan deze schepen.

Wanneer

De oude Leiebrug werd eind 2016 afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe. Sinds mei 2017 is de nieuwe brug klaar en open voor het verkeer.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.