Wervicq-Sud ligt aan de Leie, op de grens tussen Vlaanderen en Frankrijk. De Leie volgt hier mooi de landsgrens, net zoals in Menen, Halluin, Wervik en Bousbecque. Daarom noemen we de rivier hier ook wel de ‘Grensleie’.
Wat, waarom, wanneer?
Wat
In Wervicq-Sud werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven. Ook doen we hier aan rivierherstel en geven we zo de natuur weer alle kansen. Verder hebben we aandacht voor recreatie, zodat iedereen mee kan genieten van het water en haar omgeving.
Waarom
Samen met Frankrijk verruimen we de rivier op deze locatie. Zo verlenen we grotere schepen een vlottere doorgang. Omdat ze een groter laadvermogen hebben, liggen ze namelijk dieper in het water. Door meer ruimte te creëren, wordt de Leie dus heel wat toegankelijker voor de binnenvaart.
Verder worden de afgebrokkelde oevers hersteld na de verruimingswerken aan de vaarweg door het bouwen van een nieuwe kaaimuur. Zo is hun stabiliteit weer gegarandeerd.
Naast een verbetering van de binnenvaartinfrastructuur, hebben we in Wervicq-Sud ook aandacht voor recreatie. De bouw van een nieuwe kaaimuur wordt gecombineerd met het aanleggen van een nieuw jaagpad aan voor fietsers en voetgangers. Dit jaagpad vormt het verlengde van het jaagpad richting Menen en verbindt de Franse oever en het kasteelpark Dalle-Dumont met het recreatieve eiland De Balokken en de jachthaven in Wervik.
Op de grens met Wervik hebben we ook een nieuwe Leiebrug gebouwd. Deze brug zorgt voor een verbinding tussen Frankrijk en Vlaanderen en staat symbool voor de internationale samenwerking tussen de partners van Seine Schelde.
Aanpassingen
Op de kaart en hieronder kan je zien welke aanpassingen we hier uitvoeren of onderzoeken.
Nieuws over Wervicq-Sud
Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...
Nieuwe vaargeul Leievallei “gedoopt” in Komen
Mijlpaalmoment van het najaar: op 12 oktober 2020 is SPW, de Waalse waterwegbeheerder, gestart met het onder water zetten van een nieuwe vaargeul van 800 m in de Leievallei (ter hoogte van Komen). Een belangrijke stap in het project waarbij de Grensleie wordt aangepast aan de scheepvaartnoden...
Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...
Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...
Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.
De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...
Tijd voor foto van de week #5
Fietsen en fotograferen: dat het goed samengaat, bewees Jorn Jansoone! Vanop zijn tandem legde hij zijn schaduw (en die van zijn fietspartner) vast op de gevoelige plaat. De achtergrond herkennen we natuurlijk meteen als een Leie-oever. Op en langs de Leiewordt er in diverse steden en gemeenten...
Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...
Grensleie in Komen: klaar voor de toekomst!
Vorig jaar ondertekenden Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk het Grensleie-Verdrag. Dit verdrag maakt de opwaardering van de Grensleie, tussen Deûlémont en Menen, mogelijk. Ook de bijhorende Franse en Waalse vergunningen voor de geplande opwaardering van de Grensleie zijn...
Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...
Franse Grensleie-oever vrijgemaakt vanop ponton
Een grote kraan op een ponton zal in de tweede helft van oktober de Franse Leie-oever in Wervicq-Sud vrijmaken. Dat is nodig, want midden 2020 beginnen we daar een nieuwe kaai te bouwen, zodat we daar nadien een jaagpad kunnen aanleggen. Met het broedseizoen volledig achter de rug, is dit het...
Franse vergunningen opwaardering Grensleie afgeleverd
Onze oeverbouwers in Wervicq-Sud mogen hun werklaarzen alvast klaar zetten. Onlangs leverde Frankrijk de nodige vergunningen om daar de Leie-oevers aan te passen. Meteen het eerste resultaat van het Grensleie-Verdrag, dat Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk ondertekenden op 19...
Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...
Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.
De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...
Meer dan binnenvaart: interview met Annick De Winter en Leen Coorevits
Wie Seine Schelde Vlaanderen zegt, zegt ‘binnenvaart’. Toch gaat er veel meer schuil achter dit grootschalige Europese project dan je op het eerste zicht zou vermoeden. De vaarweg aanpassen, sluizen en bruggen vernieuwen, verplaatsen of verhogen? Natuurlijk. Maar ook...
Officiële ondertekening van het verdrag van de Grensleie
Vlaams Minister-president Geert Bourgeois, Waals minister-president Willy Borsus en Frans Minister van Europese zaken Nathalie Loiseau, ondertekenen vandaag het Grensleie-Verdrag tussen Frankrijk, Wallonië en Vlaanderen. “Door dit verdrag kan de Grensleie aangepast worden voor grote binnenvaart...
Start openbaar onderzoek effectenstudie verruimen van de Grensleie
Op maandag 15 oktober 2018 start het openbaar onderzoek rond de effectenstudie voor het verruimen van de Grensleie. Deze verruiming vormt een belangrijke schakel in het Europees gesubsidieerd binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.
Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Nieuwe vaargeul Leievallei “gedoopt” in Komen
Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Tijd voor foto van de week #5
Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Grensleie in Komen: klaar voor de toekomst!
Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Franse Grensleie-oever vrijgemaakt vanop ponton
Franse vergunningen opwaardering Grensleie afgeleverd
Europa aan boord voor betere binnenvaart
Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Meer dan binnenvaart: interview met Annick De Winter en Leen Coorevits
Officiële ondertekening van het verdrag van de Grensleie
Start openbaar onderzoek effectenstudie verruimen van de Grensleie
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.