In Brugge werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De Steenbruggebrug en haar omgeving vormen een grote uitdaging voor de mobiliteit in de zuidelijke rand van Brugge. Daarom richten we Steenbrugge opnieuw in met:

  • Een vaste, hoge brug voor alle wegverkeer: zo kunnen het wegverkeer en de scheepvaart elkaar makkelijk kruisen i.p.v. afzonderlijk te passeren. Vaarwel lange wachttijden voor autobestuurders, lijnbussen, fietsers en voetgangers!
  • Een nieuwe, autovrije fietsbrug: de brug zal vlak en beweegbaar zijn, zodat fietsers en voetgangers zonder puffen kunnen oversteken en de brug omhoog kan voor de scheepvaart.
  • Een flauwere en daardoor veiligere kanaalbocht: de huidige S-bocht is te krap en vergt een moeilijk manoeuvre van de schippers. Door de bocht rechter te trekken, vaart het daar sneller en veiliger.

De vaste, hoge brug voor het wegverkeer komt op ongeveer dezelfde plaats als de huidige Steenbruggebrug. Even verderop, ter hoogte van de rotonde aan de Baron Ruzettelaan en de Meulestee, komt de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Het kanaal schuift op in de richting van de Baron Ruzettelaan.

Ook zal de beleving van het kanaalzicht aan Steenbrugge versterkt worden. De wegbrug krijgt een slank wegdek en open aanloophellingen aangemeten, wat de omgeving licht en ruimtelijk doet aanvoelen. Dat schept kansen voor de invulling van de zone rondom de brug.

Waarom

Voor schepen is de doorgang onder de huidige Steenbruggebrug te smal. Bovendien ligt er vlakbij de brug een krappe bocht, waardoor schippers een moeilijk manoeuvre moeten uitvoeren aan een verlaagde snelheid.

Wanneer een schip passeert, moet de huidige brug omhoog en ligt het wegverkeer stil. Een lastige situatie, want over de brug loopt een belangrijke verbindingsweg tussen Brugge en Oostkamp. Ook zijn de kruispunten met de aansluitende wegen complex en onveilig.

Tot slot is de brug sterk verouderd en dringend aan vervanging toe. Daarom nemen we de gelegenheid te baat om ze meteen hoog en breed genoeg te maken voor de grotere binnenvaartschepen. Hoe meer vrachten er via het water naar hun bestemming kunnen, hoe minder vrachtwagens er in de file staan.

Wanneer

Eind 2014 is de studie Stadsvaart van start gegaan, waarin de Steenbruggebrug, de Dampoortsluis en de Brugse doortocht vervat zitten. Voor de Steenbruggebrug hebben we sinds oktober 2019 een voorontwerp klaar dat een vlottere doorstroming van het verkeer op het water en op de weg belooft, en de beleving van het kanaalzicht in Oostkamp en Brugge versterkt. Na verder onderzoek naar de milieueffecten moet in 2020 het definitieve ontwerp klaar zijn.

Lees meer

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.