In Wielsbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De nieuwe sluis ligt in de onmiddellijke omgeving van de oude sluis en dus niet op dezelfde plaats. Dit was noodzakelijk omdat, tijdens het bouwen van de nieuwe sluis, de bestaande sluis in gebruik moest blijven om scheepvaartverkeer verder mogelijk te maken. De nieuwe sluis is 16 meter breed en 280 meter lang. Op de plaats van de oude sluis komen nieuwe kaaimuren en een insteekdok. Zodoende breiden we de overslagcapaciteit uit en geven we de bedrijven in de buurt een extra stimulans.

Nu de nieuwe sluis in gebruik is, kunnen we starten met de aanleg van de omgeving. Door de verbreding van de waterweg ter hoogte van de nieuwe sluis, zullen het jaagpad en de beek enkele meters moeten opschuiven. Naast de beek komt een groenstrook met bomen. Ter hoogte van de nieuwe sluis wordt ook een nieuw gebouw gebouwd met onder andere kantoren voor medewerkers van De Vlaamse Waterweg nv en stockageruimte voor reserve-onderdelen.

Waarom

De oude sluis in Sint-Baafs-Vijve was te klein voor grotere schepen. Deze schepen hebben een laadvermogen tot 4.500 ton en een lengte van 190 meter en vragen dus om een nieuw exemplaar. We bouwden dan ook een nieuwe sluis in de nabije omgeving van de oude.

Wanneer

De nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve is in gebruik sinds augustus 2020. In het voorjaar van 2021 zijn de werken gestart aan het nieuwe dienstgebouw met onder andere kantoren voor medewerkers van de Vlaamse Waterweg nv en stockageruimte voor reserve-onderdelen ter hoogte van de sluis. De werken werden juni 2023 afgerond.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.