In Wielsbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.


Wat, waarom, wanneer?
Wat
De nieuwe sluis ligt in de onmiddellijke omgeving van de oude sluis en dus niet op dezelfde plaats. Dit was noodzakelijk omdat, tijdens het bouwen van de nieuwe sluis, de bestaande sluis in gebruik moest blijven om scheepvaartverkeer verder mogelijk te maken. De nieuwe sluis is 16 meter breed en 280 meter lang. Op de plaats van de oude sluis komen nieuwe kaaimuren en een insteekdok. Zodoende breiden we de overslagcapaciteit uit en geven we de bedrijven in de buurt een extra stimulans.
Nu de nieuwe sluis in gebruik is, kunnen we starten met de aanleg van de omgeving. Door de verbreding van de waterweg ter hoogte van de nieuwe sluis, zullen het jaagpad en de beek enkele meters moeten opschuiven. Naast de beek komt een groenstrook met bomen. Ter hoogte van de nieuwe sluis wordt ook een nieuw gebouw gebouwd met onder andere kantoren voor medewerkers van De Vlaamse Waterweg nv en stockageruimte voor reserve-onderdelen.
Waarom
De oude sluis in Sint-Baafs-Vijve was te klein voor grotere schepen. Deze schepen hebben een laadvermogen tot 4.500 ton en een lengte van 190 meter en vragen dus om een nieuw exemplaar. We bouwden dan ook een nieuwe sluis in de nabije omgeving van de oude.
Wanneer
De nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve is in gebruik sinds augustus 2020. In het voorjaar van 2021 zijn de werken gestart aan het nieuwe dienstgebouw met onder andere kantoren voor medewerkers van de Vlaamse Waterweg nv en stockageruimte voor reserve-onderdelen ter hoogte van de sluis. Omwille van veiligheidsredenen blijft het jaagpad langs de Leie ter hoogte van de nieuwe sluis afgesloten tijdens de volledige duur van de werken die in de loop van juni 2023 afgerond zijn.
Waar?
Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.
Verwant nieuws

Belangrijke mijlpaal voor de renovatie van de stuw op de oude Leie-arm in Sint-Baafs-Vijve
Om de Leie geschikt te maken voor grotere binnenschepen moeten er heel wat aanpassingen gebeuren. Een eerste realisatie was de bouw van een nieuwe, grotere sluis in Sint-Baafs-Vijve die sinds augustus 2020 operationeel is. Op dit moment wordt ook de huidige stuw op de oude Leie-arm...

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.

Gloednieuwe sluisdeuren voor de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve
Zelfs in deze huidige coronatijden gaan de werken voor bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke), ondanks de vele nieuwe veiligheidsmaatregelen op de werf, goed vooruit! De nieuwe sluis wordt 280 meter lang en maar liefst 16 meter breed. De meest recente spectaculaire gebeurtenis...

De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...

Tijd voor foto van de week #5
Fietsen en fotograferen: dat het goed samengaat, bewees Jorn Jansoone! Vanop zijn tandem legde hij zijn schaduw (en die van zijn fietspartner) vast op de gevoelige plaat. De achtergrond herkennen we natuurlijk meteen als een Leie-oever. Op en langs de Leiewordt er in diverse steden en gemeenten...

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...

Werk voor de boeg: twee vrouwen, drie constructies
Charlotte Beels is projectverantwoordelijke bij De Vlaamse Waterweg nv. Al vanaf dag één volgt ze de werken aan de sluis, stuw en vispassage in Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke) op. Naarmate de voorbereidingen gedetailleerder werden, breidde het team uit. Zo kwam Daphne De Groote er in 2018 bij als...

Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...

Werken Sint-Baafs-Vijve: van bouwkuip naar nieuwe sluis
De werken voor bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke) zijn al een tijdje in uitvoering. De bouwkuip van het eerste sluishoofd is reeds leeggepompt en de contouren van de nieuwe sluis zijn al duidelijk zichtbaar.

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...

Leiewerken Sint-Baafs-Vijve: werken op 8 en 9 december 2018
De bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve is volop bezig. Momenteel is de aannemer bezig met het plaatsen van damplanken voor de bouwkuip van de nieuwe sluis. Er is een massief object onder water dat verwijderd moet worden. We geven je graag meer informatie mee over de precieze werken.

Bouw nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve officieel gestart
De bouw van de nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve (deelgemeente van Wielsbeke) is vandaag officieel gestart. De werken zullen 2,5 jaar duren en maken deel uit van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.

Bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve gaat in juni 2018 van start
Begin juni 2018 starten de werken voor de bouw van een nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve (deelgemeente van Wielsbeke). De werken maken deel uit van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.

Jaagpad op rechteroever in Sint-Baafs-Vijve afgesloten voor bouw nieuwe kaaimuur
Volgende week start waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv met de werken voor de bouw van een nieuw kaaimuur ter hoogte van de Leiesas in Waregem. Het jaagpad op rechteroever zal omwille van veiligheidsredenen afgesloten worden vanaf 8 januari 2018. Voor fietsers en voetgangers wordt een...

Belangrijke mijlpaal voor de renovatie van de stuw op de oude Leie-arm in Sint-Baafs-Vijve

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit

Gloednieuwe sluisdeuren voor de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve

De achtste en allerlaatste foto van de week is …

Tijd voor foto van de week #5

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet

Werk voor de boeg: twee vrouwen, drie constructies

Europa aan boord voor betere binnenvaart

Werken Sint-Baafs-Vijve: van bouwkuip naar nieuwe sluis

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts

Leiewerken Sint-Baafs-Vijve: werken op 8 en 9 december 2018

Bouw nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve officieel gestart

Bouw van de nieuwe sluis in Sint-Baafs-Vijve gaat in juni 2018 van start

Jaagpad op rechteroever in Sint-Baafs-Vijve afgesloten voor bouw nieuwe kaaimuur
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.