In Wielsbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?
Wat
Moderne schepen zijn langer en breder, dus moeten we de vaarweg hieraan aanpassen. Omdat deze schepen meer lading kunnen vervoeren, liggen ze dieper in het water en hebben ze ook onder de waterspiegel meer ruimte nodig.
Bij de verruiming van de Leie wordt rekening gehouden met de aangrenzende natuurvriendelijke oevers. Door op een slimme manier te verruimen, voornamelijk onder water, combineren we de nodige ruimte voor de schepen met brede, natte oeverstroken.
Waarom
De Leie moet verruimd worden om een vlotte doorgang te verlenen aan grotere schepen. Zij hebben immers meer plaats nodig om veilig te varen en kruisen. Door meer ruimte te creëren, wordt de Leie heel wat toegankelijker voor de binnenvaart.
Wanneer
De Leie wordt in verschillende fases gemoderniseerd. In totaal pakken we 45 kilometer van de rivier aan – goed voor 90 kilometer oevers, dus. Dat kan je niet zomaar in één keer. Daarom pakken we deel per deel aan, van noord naar zuid. We beginnen tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve en gaan door naar het stuk tussen Sint-Baafs-Vijve en Harelbeke. Vervolgens werken we tussen Harelbeke en Menen, om tenslotte het stuk tussen Menen en Wervik aan te pakken.
In eerste instantie werd er uitvoerig gesproken met verschillende partners. Dat resulteerde in een visie voor een toegankelijkere Leie voor de binnenvaart. In het najaar van 2015 startte vervolgens de studie naar de modernisering van de Leie: verruiming, zwaaikommen, passeerstroken, natuurvriendelijke oevers, meanders, een aantal wegbruggen en fietsers- en voetgangersbruggen.
Intussen is er een globaal voorontwerp dat sinds midden 2017 klaar is. Dat voorontwerp werken we verder uit, deel per deel. In de studie bekijken we tal van elementen zoals de nautische voorwaarden, stabiliteit, ruimtelijke planning, groenbeheer, nutsleidingen … Hiermee werken we een definitief ontwerp uit.
De werken voor de verdieping van de Leie in Wielsbeke starten ten vroegste in 2022.
Waar?
De Leie in Wielsbeke wordt verruimd om een vlotte doorgang te verlenen aan grotere schepen.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.
Verwant nieuws

Herbekijk de infosessie over natuurvriendelijke oevers
Op 15 september 2021 organiseerden we samen met het Agentschap Natuur en Bos, de Vlaamse Landmaatschappij en het stadsbestuur van Deinze en Zulte een digitale infosessie. We gaven er uitleg over de kalibreringswerken aan de Leie tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke) en de aanleg van 500...

Start openbaar onderzoek omgevingsvergunning tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve
Op zaterdag 3 juli 2021 start een nieuw openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunning voor de werken aan de Leie tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve.

Nieuwe fase in Leiewerken Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke)
Nu de kersverse sluis in Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke) sinds augustus in gebruik is, is het tijd voor een nieuw onderdeel van de ingrijpende Leiewerken: de bouw van een nieuw dienstgebouw en de heraanleg van de omgeving.

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.

De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...

Tijd voor foto van de week #5
Fietsen en fotograferen: dat het goed samengaat, bewees Jorn Jansoone! Vanop zijn tandem legde hij zijn schaduw (en die van zijn fietspartner) vast op de gevoelige plaat. De achtergrond herkennen we natuurlijk meteen als een Leie-oever. Op en langs de Leiewordt er in diverse steden en gemeenten...

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...

Openbare raadpleging de Leie-aanpassing tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve
Belanghebbenden krijgen de kans om hun opmerkingen te geven op de zogeheten aanmelding van de project-MER over de optimalisering van de Leie. Op basis van die aanmelding en de input van de bevolking stellen de onderzoekers het milieueffectenrapport op, dat nodig is voor de vergunningsaanvraag....

Aanpassingen aan de Leie tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve
Op woensdag 23 oktober 2019 stelde De Vlaamse Waterweg nv, afdeling Bovenschelde, de aanpassingen aan de Leie tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve aan 180 geïntereseerden voor.

Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...

Herbekijk de infosessie over natuurvriendelijke oevers

Start openbaar onderzoek omgevingsvergunning tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve

Nieuwe fase in Leiewerken Sint-Baafs-Vijve (Wielsbeke)

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit

De achtste en allerlaatste foto van de week is …

Tijd voor foto van de week #5

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet

Openbare raadpleging de Leie-aanpassing tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve

Aanpassingen aan de Leie tussen Deinze en Sint-Baafs-Vijve

Europa aan boord voor betere binnenvaart

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.