In Harelbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De Hogebrug was te laag om een veilige doorgang te bieden aan de binnenvaart en was bovendien te smal om fietsers en voetgangers op een veilige manier af te scheiden van passerende auto’s.

De nieuwe Hogebrug ligt op dezelfde plaats als de oude brug en is hoog genoeg om grotere schepen een veilige doorgang te verlenen. Dankzij de brug zijn autobestuurders, fietsers en voetgangers nu ook beter van elkaar gescheiden. Een grote verbetering voor zowel het scheepvaart- als wegverkeer!

De boogbrug heeft een knap ontwerp en is perfect in harmonie met haar omgeving. Dankzij het ontwerp ontstaat er op de brug een stadsbalkon met uitzicht op de Leie. Vanaf comfortabele zitbanken krijgen wandelaars uitzicht over het water, de kades, de sluis en het Moleneiland.

Waarom

Omdat deze schepen een groter laadvermogen hebben, moet er ook meer ruimte komen onder de bruggen in Harelbeke. Ze kunnen immers tot drie lagen containers vervoeren, die bovenop elkaar gestapeld zijn. De Hogebrug was te laag voor deze schepen en moest dus vernieuwd worden.

Wanneer

De oude Hogebrug werd begin 2015 afgebroken. Midden 2015 startte de bouw van de nieuwe, die sinds juni 2016 klaar en open voor het verkeer is.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.

Toegankelijkheid tijdens de werken

Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.

Fiets

Voetganger