Harelbeke bevindt zich op het kruispunt van de Leie en het kanaal Bossuit-Kortrijk. Op beide vaarwegen doen we aanpassingen om schepen een vlottere doorgang te verlenen. Op de Leie doen we ook aan rivierherstel, recreatie en stadsvernieuwing.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

In Harelbeke werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven. Ook doen we hier aan rivierherstel en geven we zo de natuur weer alle kansen. Verder hebben we aandacht voor recreatie, zodat iedereen mee kan genieten van het water en haar omgeving. Tot slot zetten we hier onze schouders onder stadsvernieuwing, in samenwerking met de Stad.

Waarom

Kanaal Bossuit-Kortrijk

De laatste modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk is geleden van de jaren ’70. De infrastructuur in Harelbeke is naar scheepvaartnormen dus nog vrij recent, maar waar nodig verruimen we de vaarweg. Ook zoeken we naar een vlotte verbinding voor de binnenvaart tussen het kanaal en de Leie, waarvoor Harelbeke in aanmerking komt.

Met deze aanpassingen wordt het kanaal heel wat toegankelijker voor de binnenvaart. Of en waar dit precies nodig is, zal verder onderzoek uitwijzen.

Leie

Harelbeke ligt langs de Leie, tussen de aansluitingen met het kanaal Roeselare-Leie en het kanaal Bossuit-Kortrijk in. Hier doen we tal van aanpassingen om de Leie toegankelijker te maken voor grotere schepen. Ook hebben we aandacht voor rivierherstel, recreatie en stadsvernieuwing.

Wanneer

Het einde van de werken in Harelbeke is voorzien voor het najaar van 2019. Enkel de verruiming van de vaarweg zal vermoedelijk pas starten in 2022. Voor de ophoging van de Kuurnebrug is nog verder onderzoek nodig. 

De studie naar de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk zal vermoedelijk klaar zijn tegen 2021

Toegankelijkheid tijdens de werken

Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.

Auto

Fiets

Voetganger