Het kanaal Bossuit-Kortrijk is een schakel in het netwerk van Seine Schelde Vlaanderen. Met dit netwerk investeren we in de toekomst van de binnenvaart in Vlaanderen en in het hart van Europa.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

We bekijken of en hoe het kanaal in de toekomst aangepast kan worden voor schepen tot klasse Va. Dat zijn schepen die 110 meter lang en 11,4 meter breed zijn. Deze schepen kunnen tot 3.000 ton goederen vervoeren, wat zoveel is als 150 vrachtwagens. Een uitgebreide studie naar de modernisering van het kanaal is nog volop aan de gang. 

Het kanaal bevat heel wat elementen die van dit onderzoek een ingewikkelde opdracht maken. Het onderzoeksteam houdt rekening met een aantal uitgangspunten om tot realistische oplossingen te komen.

Waarom

Na een modernisering kan het kanaal Bossuit-Kortrijk een belangrijke schakel vormen in het Vlaamse en Europese waterwegennetwerk. Het kanaal verbindt de Leie en de Boven-Schelde met elkaar, maar momenteel hebben binnenvaartschepen nog geen toegang tot het kanaal vanaf de Leie. Enkel pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton kunnen er passeren.

Het kanaal tussen Bossuit en het industriegebied Kortrijk-Harelbeke werd in de jaren ’70 al eens gemoderniseerd, waardoor het toegankelijk werd voor schepen tot 1.350 ton. Het kanaal in Kortrijk werd toen niet mee aangepast: dat maakt dat tussen het industriegebied Kortrijk-Harelbeke en de Leie geen grote schepen kunnen passeren. 

In Kortrijk bevinden zich namelijk drie historische, beschermde sluizen uit de 19de eeuw. Deze kleine sluizen en de vaarweg in Kortrijk zijn dus niet aangepast aan de noden van de hedendaagse schepen. Schippers moeten via de Leie, Gent en de Boven-Schelde een omweg maken van 138 kilometer om de bedrijven langs het kanaal te bereiken. Dat kost heel wat tijd en geld.

Wanneer

Studie kanaal Bossuit-Kortrijk

De modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk is een ingewikkeld project waarbij we rekening houden met talrijke aspecten. Om te weten wat de beste oplossingen zijn, brengen we ze eerst stuk voor stuk in kaart. Dit wordt momenteel onderzocht volgens een nieuwe procesaanpak: het decreet Complexe Projecten.

Lees meer

Locaties

Op de kaart en hieronder kan je zien welke steden en gemeenten aan deze vaarweg deel uitmaken van het project.