Avelgem bevindt zich op het kruispunt van de Boven-Schelde en het kanaal Bossuit-Kortrijk. Op beide vaarwegen doen we aanpassingen om schepen een vlottere doorgang te verlenen.



Wat, waarom, wanneer?
Â
Wat
In Avelgem werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven. Ook doen we hier aan rivierherstel en geven we zo de natuur weer alle kansen.
Waarom
Boven-Schelde
Op de Boven-Schelde varen heel wat grote schepen. De stuw in de deelgemeente Kerkhove is echter sterk verouderd en moet regelmatig opgelapt worden. Omdat dit geen veilige situatie is voor de schippers die er passeren, is ze dringend aan vervanging toe.Â
Naast een betere binnenvaartinfrastructuur hebben we in Avelgem ook aandacht voor rivierherstel. Omdat een stuw een obstakel vormt voor de trek van het onderwaterleven, komt hier ook een vispassage. Die zorgt ervoor dat vissen voorbij de stuw op zoek kunnen naar een schuilplaats of feestmaal.
Kanaal Bossuit-Kortrijk
De laatste modernisering van het kanaal Bossuit-Kortrijk is geleden van de jaren ’70. De infrastructuur in Avelgem is naar scheepvaartnormen dus nog vrij recent, maar waar nodig verruimen we de vaarweg. Dit betekent dat we het kanaal verdiepen omdat grotere schepen zwaarder geladen zijn en bijgevolg dieper in het water liggen. Plaatselijk zijn er ook verbredingen nodig, maar daarvoor wordt zoveel mogelijk gewerkt binnen het bestaande traject van het kanaal.
Met deze aanpassingen wordt het kanaal heel wat toegankelijker voor de binnenvaart. Of en waar dit precies nodig is, zal verder onderzoek uitwijzen.
Â
Wanneer
Het einde van de volledige werken op de Boven-Schelde is voorzien voor 2020. De studie naar de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk is lopende en gebeurt volgens het decreet Complexe Projecten.
Aanpassingen
Â
Op de kaart en hieronder kan je zien welke aanpassingen we hier uitvoeren of onderzoeken.
Nieuws over Avelgem

Kanaal Bossuit-Kortrijk: Onderzoeksrapporten en synthesenota
In het voorjaar werden de eerste resultaten van het onderzoek gedeeld via thematische infomomenten, waar jammer genoeg een vroegtijdig einde aan kwam door het coronavirus. Het projectteam heeft echter niet stilgezeten en heeft het onderzoek afgewerkt én grondig gerapporteerd. Vanaf vandaag...

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.

De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...

Werp een blik op foto van de week #6
Onze fotowedstrijd is alweer aan zijn zesde weekwinnaar toe. En de naam van onze genomineerde voor de maandprijs, die klinkt je misschien al een beetje bekend in de oren … Eddy Sabbe! Zijn tweede inzending toont een binnenschip op de Leie in Kortrijk, vlakbij het kanaal Bossuit-Kortrijk. Toch...

Studieresultaten kanaal Bossuit-Kortrijk: wat moet je weten?
Het onderzoek in een notendop
Vandaag hebben moderne schepen op de Leie geen directe toegang tot het kanaal, en andersom. Schippers moeten 138 kilometer omvaren via Gent. De studie naar de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk bekijkt hoe we daar verandering in kunnen brengen.

Infomomenten kanaal Bossuit-Kortrijk worden afgelast
UPDATE 13 MAART 2020
Om het coronavirus in te dijken en verdere besmettingen tegen te gaan, zijn er bijkomende gezondheidsmaatregelen genomen door de regeringen. De Vlaamse Waterweg nv volgt deze richtlijnen en heeft daarom beslist de infomomenten over de studie van het kanaal Bossuit-...

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...

Eerste resultaten van studie naar kanaal Bossuit-Kortrijk zijn verzameld
De voorbije maanden voerde het studieteam 29 onderzoeken. Die zijn nodig om de voor- en nadelen van het project en de verschillen tussen de alternatieven volledig weer te geven. In afwachting van de volledige resultaten, rapporteerde de stuurgroep (bestaande uit alle steden en gemeenten,...

Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...

Kerkhoofse duostuw kan zeven olympische zwembaden per minuut afvoeren
Wie op 27 juni langs de Boven-Schelde in Kerkhove passeerde, zag daar mogelijks een stuw in de lucht hangen. Die dag hebben kranen twee zulke stalen onderdelen die dag op hun plaats gehesen, zodat de aannemer ze nog voor het bouwverlof kond aankoppelen. Alle elektromechanica...

Stalen stuwsegmenten in Kerkhove geplaatst, werken klaar begin 2020
Op donderdag 27 juni 2019 plaatste waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv de nieuwe stuwsegmenten in Kerkhove (Avelgem). De nieuwe stuw maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen en zorgt voor bedrijfszekerheid en waterveiligheid op de Boven-Schelde. De werken zitten nu...

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

Samen naar de beste oplossing voor het kanaal Bossuit-Kortrijk
We vroegen aan honderden kanaalburen: Moeten we investeren in het kanaal Bossuit-Kortrijk om de mobiliteitsknoop te ontwarren? Een hele reeks workshops, inspraakrondes en een publieke raadpleging schetsten een duidelijk beeld van de mogelijke oplossingen en vragen. Dankbaar bundelden we alle...

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...

Meer dan binnenvaart: interview met Annick De Winter en Leen Coorevits
Wie Seine Schelde Vlaanderen zegt, zegt ‘binnenvaart’. Toch gaat er veel meer schuil achter dit grootschalige Europese project dan je op het eerste zicht zou vermoeden. De vaarweg aanpassen, sluizen en bruggen vernieuwen, verplaatsen of verhogen? Natuurlijk. Maar ook...

Inspraak over toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk
De afgelopen maanden heeft De Vlaamse Waterweg nv de elementen in de studie van het kanaal Bossuit-Kortrijk grondig in kaart gebracht. Alles werd uitgebreid doorgesproken met de verschillende partners en in een onderzoeksnota met alternatieven gegoten.

Kanaal Bossuit-Kortrijk: Onderzoeksrapporten en synthesenota

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit

De achtste en allerlaatste foto van de week is …

Werp een blik op foto van de week #6

Studieresultaten kanaal Bossuit-Kortrijk: wat moet je weten?

Infomomenten kanaal Bossuit-Kortrijk worden afgelast

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet

Eerste resultaten van studie naar kanaal Bossuit-Kortrijk zijn verzameld

Europa aan boord voor betere binnenvaart

Kerkhoofse duostuw kan zeven olympische zwembaden per minuut afvoeren

Stalen stuwsegmenten in Kerkhove geplaatst, werken klaar begin 2020

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit

Samen naar de beste oplossing voor het kanaal Bossuit-Kortrijk

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts

Meer dan binnenvaart: interview met Annick De Winter en Leen Coorevits

Inspraak over toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.
Zit je nog met een vraag?
In beeld

Toekomst kanaal Bossuit-Kortrijk: infomomenten startbeslissing

Toekomst kanaal Bossuit-Kortrijk: workshops alternatievenonderzoeksnota

Toekomst kanaal Bossuit-Kortrijk: infomarkten alternatievenonderzoeksnota

Ondernemersevent binnenvaart
