In Menen werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

De huidige brug in de Rijselstraat is te laag om een veilige doorgang te bieden aan de binnenvaart. Bovendien is ze aan vernieuwing toe. Omdat we in Menen ook de bochten van de Leie flauwer maken en de vaarweg breder voor schepen, is de huidige brug niet lang genoeg meer. De nieuwe brug wordt een hoge, vaste brug en zal een grote verbetering zijn voor het scheepvaartverkeer.

Waarom

Omdat moderne binnenvaartschepen een groter laadvermogen hebben, moet er ook meer ruimte komen onder de brug in de Rijselstraat in Menen. Deze schepen kunnen namelijk tot drie lagen containers vervoeren, die bovenop elkaar gestapeld zijn.

Wanneer

Het voorontwerp van de nieuwe brug in de Rijselstraat wordt momenteel omgezet in een definitief ontwerp. Ondertussen wordt ook gestart met de opmaak van het milieueffectenrapport, het zogenaamde MER.

Vooraleer de werken in het centrum van Menen kunnen starten, moeten alle panden gesloopt zijn. Zonder onvoorziene omstandigheden is de start van de sloopwerken in de centrumzone voorzien in de herfst van 2020. De eigenlijke Leiewerken in het centrum starten ten vroegste in de zomer van 2022.

Waar?

Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.