In Kortrijk werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven.
Wat, waarom, wanneer?
Wat
De brug die Bissegem en Marke verbindt, is te laag om een veilige doorgang te bieden aan de binnenvaart. De nieuwe, hogere brug komt op quasi dezelfde locatie als de huidige brug. Tijdens de werken wordt er een tijdelijke voetgangersbrug met aanloophellingen voorzien.
Het ontwerp van de brug oogt licht en hedendaags. Het is gebaseerd op de bestaande brug over de Leie in Olsene. Voor het design van de tuikabels is dan weer gekeken naar de nieuwe Hogebrug in Harelbeke.
De nieuwe brug zal bovendien heel wat veiliger zijn voor het wegverkeer. Fietsers en voetgangers krijgen een apart fiets- en voetpad, waardoor ze mooi afgescheiden worden van de passerende auto’s. De jaagpaden onder de brug worden aangesloten op de wegenis, waardoor er een vlotte fietsverbinding ontstaat.
Waarom
In 1965 en 1966 werd de Leiestreek zwaar getroffen door overstromingen. De Leie kwam daardoor bovenaan de prioriteitenlijst te staan en de moderniseringswerken van de rivier voor schepen van 1350 ton konden starten. Toen de Leie in Kortrijk aan de beurt was, was er reeds sprake van grotere containerschepen met een capaciteit van 4500 ton. Bij de vernieuwing van Kortrijk werd dan ook geanticipeerd op die scheepvaart van de toekomst.
Om grotere schepen een vlotte doorgang te verlenen op de Leie werden de bochten in het stadscentrum rechtgetrokken, de vaarweg verbreed en zijn er verschillende nieuwe bruggen met een vrije hoogte van 7 meter gebouwd.
Toch zijn er nog enkele bruggen die niet hoog genoeg zijn om grote schepen vlot te laten doorvaren. De brug die Bissegem met Marke verbindt, moet dus vernieuwd worden.
Wanneer
De werken op het terrein zijn in het najaar van 2021 gestart en zullen tegen juni 2023 afgewerkt zijn.
Waar?
Op de kaart kan je situeren waar we deze aanpassing uitvoeren. Hieronder kan je doorklikken naar de locatie voor een overzicht van alle aanpassingen.
Toegankelijkheid tijdens de werken
Tijdens de werken zijn er verschillende omleidingen van kracht voor fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.
Verwant nieuws

Onderdelen nieuwe Leiebrug Bissegem-Marke aangekomen aan montageterrein
Begin september 2021 zijn de werken gestart voor een nieuwe brug tussen Bissegem en Marke in Kortrijk. Ondertussen werd de tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug gebouwd en is de oude brug over de Leie afgebroken. Vandaag kwamen de onderdelen van de nieuwe Leiebrug tussen Bissegem en Marke aan...

Afbraak wegbrug Bissegem-Marke
Dit weekend wordt de huidige Leiebrug tussen Bissegem en Marke in Kortrijk afgebroken. De brug die Bissegem en Marke verbindt, is te laag om een veilige doorgang te bieden aan de scheepvaart van de toekomst en wordt dus vernieuwd.

Wegbrug Bissegem-Marke vanaf 24/11 definitief afgesloten
Begin september 2021 zijn de voorbereidende werken gestart voor een nieuwe brug tussen Bissegem en Marke in Kortrijk. Ondertussen werd de tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug gebouwd, maar kon door omstandigheden nog niet in gebruik genomen worden. Vanaf woensdag 24 november is het dan zover...

Jaagpad Bissegem onderbroken
Vanaf maandag 11 oktober 2021 wordt het jaagpad ter hoogte van de wegbrug Bissegem-Marke in Kortrijk afgesloten. Om fietsers en voetgangers een vlotte oversteek te laten maken tijdens de bouw van de nieuwe wegbrug wordt een tijdelijke fietsers- en voetgangersbrug gebouwd. Tot eind oktober wordt...

Werken nieuwe Leiebrug tussen Bissegem en Marke van start
In Kortrijk zijn de afgelopen vijftien jaar belangrijke infrastructuurwerken uitgevoerd in het kader van Seine Schelde Vlaanderen. Dit Europees gesubsidieerd binnenvaartproject wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Er zijn echter nog wat...

Kanaal Bossuit-Kortrijk: Onderzoeksrapporten en synthesenota
In het voorjaar werden de eerste resultaten van het onderzoek gedeeld via thematische infomomenten, waar jammer genoeg een vroegtijdig einde aan kwam door het coronavirus. Het projectteam heeft echter niet stilgezeten en heeft het onderzoek afgewerkt én grondig gerapporteerd. Vanaf vandaag...

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte
Wie houdt van tuinieren werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd de afgelopen jaren: Vlaanderen wordt steeds droger. In je eigen achtertuin kan je regenwater sparen om de dorre maanden door te komen, maar de droogteproblematiek structureel aanpakken was een must. Daarom riep de Vlaamse...

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling
Onze Franse collega’s zijn al volop aan het aftellen. Niet naar het einde van het jaar, maar wel naar de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe. De start van de werken komt steeds dichterbij. Eerder dit jaar werd de projectvennootschap, die de uitvoering in goede banen zal leiden,...

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad
Wie onze nieuwsbrief geregeld leest, weet intussen dat de projectvennootschap, verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe Franse kanaal Seine-Nord Europe, sinds april een regionale overheidsinstelling is. Een waar stukje geschiedenis,...

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit
Op dinsdag 16 juni werd het doelmatigheidsrapport van de Europese Rekenkamer voor de grote Europese infrastructuurprojecten bekend gemaakt. Volgens het - over het algemeen kritische - rapport behoort Seine Schelde Vlaanderen tot één van de betere leerlingen van de klas.

De achtste en allerlaatste foto van de week is …
Het is zover: onze fotowedstrijd zit erop! Na twee maanden lang jullie mooiste foto’s van de binnenvaart te hebben mogen ontvangen, richten we de laatste wekelijkse #FotovandeWeek-spotlight vandaag op Jelle Soens. Hij bezorgde ons dit imposante beeld van de boeg van een binnenvaartschip. Bedankt...

Tijd voor foto van de week #5
Fietsen en fotograferen: dat het goed samengaat, bewees Jorn Jansoone! Vanop zijn tandem legde hij zijn schaduw (en die van zijn fietspartner) vast op de gevoelige plaat. De achtergrond herkennen we natuurlijk meteen als een Leie-oever. Op en langs de Leiewordt er in diverse steden en gemeenten...

Foto van de week #4 is gearriveerd!
Intussen heb je het waarschijnlijk al zien passeren op social media: we organiseren een fotowedstrijd om de mooiste verborgen parels van de Vlaamse binnenvaart met jullie te delen, bekeken door de lens van wandelaars en fietsers zoals jij. Naar goede gewoonte kozen we ook deze week een kiekje om...

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen
Het jaarlijkse infomagazine van Seine Schelde Vlaanderen is terug! In deze nieuwste editie blikken we terug op de successen en uitdagingen van 2019 en kijken we vooruit richting 2020. Door verschillende experts, collega’s en partners van de binnenvaart aan het woord te laten over dit ambitieuze...

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet
Vanaf april 2020 wordt de projectvennootschap die instaat voor het nieuw te bouwen kanaal Seine-Nord Europe officieel een regionale overheidsinstelling. Dat staat in de Franse mobiliteitswet die eind vorig jaar werd goedgekeurd. Een uniek stukje Franse geschiedenis!...

Europa aan boord voor betere binnenvaart
27 juni bracht gunstig nieuws voor Seine Schelde. Diezelfde dag ondertekende de Europese Commissie de zogeheten ‘Implementing Act’. Dat uitvoeringsbesluit is een serieuze mijlpaal voor het project. Daarmee benadrukt Europa namelijk dat het hen menens is om samen met de Vlaamse...

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit
Vlaanderen, Frankrijk, Wallonië en Europa bundelen de krachten voor de realisatie van de verbinding tussen de Seine en de Schelde.

Nieuwe brug Bissegem-Marke komt op dezelfde locatie als huidige
De huidige brug tussen Bissegem en Marke is te laag voor de scheepvaart van de toekomst en moet dus vernieuwd worden. Het definitief ontwerp van de nieuwe brug is ondertussen afgewerkt en de brug wordt niet langer naast de huidige gebouwd, maar komt op dezelfde locatie.

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts
Chris Danckaerts is gedelegeerd bestuurder bij De Vlaamse Waterweg nv. Na zijn jarenlange ervaring aan het hoofd van nv De Scheepvaart leidde hij de eenmaking van twee waterwegbeheerders in goede banen. Sinds 1 januari 2018 is De Vlaamse Waterweg verantwoordelijk voor...

Bissegem-Marke krijgt een nieuwe Leiebrug
In Kortrijk zijn de afgelopen vijftien jaar belangrijke infrastructuurwerken uitgevoerd in het kader van Seine Schelde Vlaanderen. Dit Europees gesubsidieerd binnenvaartproject wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Onze waterwegen worden dan ook...

Onderdelen nieuwe Leiebrug Bissegem-Marke aangekomen aan montageterrein

Afbraak wegbrug Bissegem-Marke

Wegbrug Bissegem-Marke vanaf 24/11 definitief afgesloten

Jaagpad Bissegem onderbroken

Werken nieuwe Leiebrug tussen Bissegem en Marke van start

Kanaal Bossuit-Kortrijk: Onderzoeksrapporten en synthesenota

Taskforce ‘Blue Deal’ bindt strijd aan tegen droogte

Fransen brengen kanaal Seine-Nord Europe in stroomversnelling

Regio’s bouwen samen aan toekomst in CSNE-toezichtsraad

Megaproject Seine Schelde doorstaat Europese audit

De achtste en allerlaatste foto van de week is …

Tijd voor foto van de week #5

Foto van de week #4 is gearriveerd!

Duik dieper in Seine Schelde Vlaanderen

Frankrijk zegt 'oui' tegen mobiliteitswet

Europa aan boord voor betere binnenvaart

Seine Schelde op kruissnelheid dankzij Europees Uitvoeringsbesluit

Nieuwe brug Bissegem-Marke komt op dezelfde locatie als huidige

De Vlaamse Waterweg nv aan het roer: interview met Chris Danckaerts

Bissegem-Marke krijgt een nieuwe Leiebrug
Veelgestelde vragen
Hieronder vind je veelgestelde vragen over deze vaarweg / locatie / aanpassing. Vind je het antwoord op jouw vraag niet, dan kan je jouw vraag steeds naar ons doorsturen.