In Zulte passeert de rivier de Leie, die de verbinding vormt richting Frankrijk.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

In Zulte werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven. Ook doen we hier aan rivierherstel en geven we zo de natuur weer alle kansen. Verder hebben we aandacht voor recreatie, zodat iedereen mee kan genieten van het water en haar omgeving.

Waarom

Om grotere schepen een vlotte doorgang te verlenen op de Leie wordt de rivier verruimd. Door meer ruimte te creëren, wordt de Leie heel wat toegankelijker voor de binnenvaart van de toekomst.

Vlakbij de grens met Wielsbeke komt er ook een aangepaste sluis. De huidige sluis is namelijk niet voorzien op grotere schepen en heeft al enige leeftijd. Ze is dus zeker aan vervanging toe.

Voorts bouwden we in Zulte een passeerstrook waarin de grootste schepen elkaar veilig kunnen kruisen. Het schip in de passeerstrook wacht tot het schip uit de andere richting voorbijgevaren is en zet vervolgens probleemloos zijn reis verder.

Niet enkel voor een betere binnenvaartinfrastructuur, maar ook voor rivierherstel en recreatie hebben we aandacht in Wielsbeke. In de buurt van de passeerstrook bouwden we eerder al een aanlegsteiger voor passagiersschepen. Tussen Olsene en Ponthoek verbinden we een oude meander opnieuw met de Leie. Ook de oevers worden op een natuurvriendelijke manier hersteld, zodat de rivier een waar paradijs wordt voor de ontwikkeling van typische fauna en -flora. Tot slot maken fauna-uitstapplaatsen het plaatje compleet. Hier kunnen dieren makkelijk uit het water geraken en langs de oevers op zoek gaan naar een nestplaats of voedsel.

Wanneer

De passeerstrook en de aanlegsteiger zijn klaar sinds 2013. De sluis in Sint-Baafs-Vijve zal vermoedelijk klaar zijn tegen eind 2020. De andere werken starten ten vroegste in 2020.