Waregem ligt langs de Leie, daar waar het kanaal Roeselare-Leie en de rivier samenvloeien. Hier doen we tal van aanpassingen om de Leie toegankelijker te maken voor grotere schepen.

Wat, waarom, wanneer?

 

Wat

In Waregem werken we aan een betere toekomst voor de binnenvaart om transport via het water een duwtje in de rug te geven. Ook doen we hier aan rivierherstel en geven we zo de natuur weer alle kansen.

Waarom

Om grotere schepen een vlotte doorgang te verlenen op de Leie, wordt de rivier verruimd. Door meer ruimte te creëren, wordt de Leie heel wat toegankelijker voor de binnenvaart.

Vanwege hun grotere laadvermogen moet er ook meer ruimte komen onder de brug die Ooigem met Desselgem verbindt. Deze schepen kunnen namelijk tot drie lagen containers vervoeren, die bovenop elkaar gestapeld zijn. Daarom komt hier een nieuwe brug.

Vlakbij de grens met Wielsbeke komt er ook een aangepaste sluis voor deze schepen. De huidige sluis is wegens haar leeftijd aan vervanging toe en is niet voorzien op grotere schepen, dus bouwen we een nieuwe.

Naast een verbeterde infrastructuur voor onze binnenvaart, hebben we in Waregem ook oog voor rivierherstel. Tussen Ooigem en Munkhof, tussen Sint-Baafs-Vijve en Oude Plaats en tussen Desselgem en Schoonaarde verbinden we oude meanders opnieuw met de Leie. De oevers worden bovendien op een natuurvriendelijke manier hersteld, zodat de rivier een waar paradijs wordt voor de ontwikkeling van typische fauna en -flora. Tot slot maken fauna-uitstapplaatsen het plaatje compleet. Hier kunnen dieren makkelijk uit het water geraken om langs de oevers op zoek te gaan naar een nestplaats of naar lekkers op het land.

Wanneer

Tegen eind 2020 moet de sluis in het naburige Sint-Baafs-Vijve klaar zijn. De andere werken in Waregem zullen vermoedelijk starten in 2020.